Головна » Файли » Плани-конспекти » 5 клас (українська література) |
[ Викачати з сервера (44.0 Kb) ] | 07.01.2015, 11:19 | ||||
Мета: ознайомити учнів зі змістом повісті, допомогти усвідомити її ідейно-художній зміст; розвивати навички виразного читання, переказування, виокремлення ключових епізодів, їх коментування Очікувані результати: учні знають зміст твору, уміють його переказувати, коментувати, висловлювати власну думку з приводу прочитаного; розуміють необхідність виховувати в собі почуття милосердя, відповідальності за свої вчинки та дії. Теорія літератури: повість, художні образи. Обладнання: підручник, портрет М. Вінграновського, текст повісті «Сіроманець», ілюстрації до нього Тип уроку: вивчення нового матеріалу. § І. Актуалізація опорних знань учнів Перевірка домашнього завдання. Виразне читання віршів М. Вінграновського, їх коментування, аналіз, висловлення власних думок та вражень. § ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку Вступне слово вчителя. Вовк у народі завжди асоціюється з хитрістю, жорстокістю й нерозважливістю та простакуватістю. Пригадайте народні казки про Лисичку-сестричку та Вовчика-братика, літературні казки, наприклад «Фарбований Лис» І. Франка, усім відомий мультфільм «Ну, постривай!». Разом із тим у вовків є й такі якості, котрі варто було б мати людині,— кмітливість, спритність, витривалість, вірність. Приклади цього ми можемо знайти не лише в казках («Іван-царевич і сірий Вовк», «Мауглі», Р. Кіплінґа, «Лобо» Е. Сетона-Томпсона та ін.), а й у достовірних наукових енциклопедіях про тварин. Тому на нас чекає напівфантастична історія дружби хлопчика й вовка, з якою ми розпочинаємо знайомство на сьогоднішньому уроці. Повідомлення учнів Вовк — типовий хижак. Сильні лапи переносять вовка за день на багато десятків кілометрів. Вовки живуть сім’ями. Як правило, ці тварини поєднуються в сімейні пари на все життя. У зимовий період вовчі сім’ї об’єднуються в зграї. Тут вони підкоряються незаперечному авторитету ватажка, яким завжди стає найсильніший та найдосвідченіший самець. Особливістю відношень між членами зграї є дотримання субординації, тобто підкорення слабкіших сильнішим. Для зграї характерні взаємовиручка та злагодженість дій. Полюючи вдвох, вовки поділяють обов’язки — один знаходиться в засідці, а другий методично гонить намічену жертву на свого «напарника». Колективне вовче полювання вражає своєю організованістю. Під час полювання вовк може розвивати швидкість до вісімдесяти п’яти кілометрів на годину. (З енциклопедії) § ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу 1. Повідомлення учнів 2. Виразне читання повісті М. Вінграновського «Сіроманець». (Учні виразно читають І частину — від початку до епізоду, коли Сашко і Галя йшли зі школи лісом.) 3. Словникова робота. (Проводиться за питаннями учнів.) 4. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда. — Чи сподобався вам початок повісті? Яке у вас враження про мову твору? — Хто такий Сіроманець, що ми дізналися про нього з перших сторінок повісті? (Сіроманець — це старий осліплий самотній вовк.) — Чому Сіроманця ненавидів Василь Чепіжний, намагався його позбутися? (Бо вовк загриз його козу.) — Чим закінчився поєдинок Чепіжного та Сіроманця? (Перемогою вовка й соромом для чоловіка.) — З якою метою до села прилетів вертоліт і як на це відреагував Сашко? (Вертоліт прилетів, щоб знищити вовка, і це дуже занепокоїло Сашка.) — За чим Чепіжний поїхав до Києва? (За вовкодавом, породистим мисливським собакою.) — Що робив Чепіжний у глинищі? (Копав яму на вовка.) — Поясніть фразу: «Для Сашка настали дні щастя і тривог». (Хлопчика вовк проводжав лісом до школи; Сашко відвів друга в глинища, щоб його не знайшли.) — Як Сашко випустив Сіроманця з кузні? § ІV. Закріплення знань, умінь та навичок Завдання учням. З’ясуйте, що є реальним, а що фантастичним у повісті М. Вінграновського «Сіроманець». Результати роботи оформіть у вигляді таблиці. Орієнтовна відповідь Реальне і фантастичне в повісті «Сіроманець»
§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання Навчитися виразно читати, переказувати І частину повісті «Сіроманець» за складеним планом, висловлювати власну думку з приводу прочитаного. § VІ. Підсумок уроку Інтерактивна вправа «Мікрофон». — Ця історія дружби хлопчика з вовком видалася мені… | |||||
Переглядів: 8526 | Завантажень: 130 | |
Всього коментарів: 0 | |