Урок №9. Народна казка «Ох»
Мета:
- навчальна: продовжувати роботу над народною казкою, ознайомити школярів із фантастичною казкою «Ох»;
- розвивальна: формувати вміння аналізувати структуру казки, виявляючи закономірності двох світів: реального і фантастичного як важливих закономірностей казкового жанру; розвивати комунікативні навички, уміння виразного читання, творчі здібності, прагнення фантазувати;
- виховна: виховати повагу до загальнолюдських цінностей.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники.
ХІД УРОКУ
I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ
II.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
IV.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
- Доведіть, що «Мудра дівчина» - це саме українська народна казка (Є реалії українського сільського життя: корова – годувальниця в сім’ї; як вирощують курчат; як тчуть полотно з льону; описують знаряддя для прядіння; є специфічні українські слова й виразі: убогий (бідний), як кіт наплакав (мало), чи ба (чи бачили), ґринджоли (санчата), світлиця (вітальня), рундук (ґанок), люди добрі та ін.; українські загадки).
- Дати відповідь на питання:
- У казці розповідається про бідного й багатого братів (Так)
- Суперечка між братами розпочалася через землю (Ні)
- Перша загадка пана така: «Що в світі є ситніше, прудкіше, добріше над усе?» (Так)
- Допомогла бідному братові розгадати загадку дочка Маруся (Так)
- Пан тричі загадував Марусі загадки (Так)
- Основні риси характеру Марусі – сила і мужність (Ні)
- В усіх казках використовується магічне число «сім» (Ні)
- В усіх казках є чарівні предмети (Ні)
- У казках «Про правду і кривду» та «Мудра дівчина» є події, які повторюються тричі (Так)
- Казки поділяються на чарівні, про тварин та про рослин (Ні)
- Поясни і запиши, чому в казках добро перемагає зло.
V.ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ
- Пояснити фразеологізми: «не братися за холодну воду»; «переводити хліб»; «світ за очі», «як риба у воді», «ударити по руках - прийти до згоди».
- Читання рубрики «До речі…» (с.49) про значення фразеологізму «Як риба у воді».
- Аналіз головних ознак фантастичної казки.
- Використання магічного числа «3». Скільки разів повторюється в казці? З якими подіями воно пов’язане?
- «Порадились, батько і оддав його у кравці вчитись. От він там побув день зо три та й утік; заліз на піч — знов просцем пересипається. Батько його побив добре, вилаяв, оддав до шевця шевству вчитись. Так він і звідтіля втік. Батько знов його побив і оддав ковальству вчитись. Так і там не побув довго — втік. Батько бідкається — що робить?»
- «Йдуть дорогою та й розмовляють: батько розпитує, як там у Оха було; син розказує; то знову батько розказує, як він бідує, а син слухає. А далі батько й каже: — Що ж ми тепер, сину, робитимем? Я бідний і ти бідний... Служив ти три роки, та нічого не заробив!»
- «Чоловік подумав: недоуздок яких там три гривни вартий, а циган дає п'ять карбованців. Взяв і оддав. Запили могорич; чоловік пішов, взявши гроші, додому, а циган — на коня та й поїхав. А то не циган, то Ох перекинувся циганом.»
- Складання схеми перетворень головних героїв, що є обов’язковою ознакою героїко-фантастичних казок.
- Хлопець: «на півня – на барана – на голуба – на хорта – на сокола – на коня – на окуня – на гранатовий перстень у золотій оправі – на пшоно – на гарного парубка»
- Ох: «на цигана – на щуку – на купця – на півня».
- Бесіда за змістом з елементами характеристики героїв.
- Якого ремесла батько пробував навчити сина? Що це за професії? (Кравець, швець, коваль)
- Хто допоміг стати моторним і гарним козаком?
- Як ви думаєте, Ох добрий чи злий за своєю вдачею? Підтвердіть думку конкретними прикладами.
- Визначте, хто є головними героями? (хлопець, Ох). Другорядними (батько, дід, царівна). Охарактеризуйте кожного із них? Хто з цих персонажів представляє реальний, а хто – фантастичний світ?
- Коментар учителя:
А чи знаєте Ви, що казки можна читати як розважальні оповідання, але в них відображений світогляд наших пращурів. Наприклад, піч, на якій сидить ледачий хлопець – це найбільш священне місце в хаті, де мешкають померлі предки, домовики, а процес пересипання проса – це їжа для духів. Вигук «цур-пек», який наявний у казці, - це залишки замовляння, зверненого до підземного бога. Зелений колір Оха та його царства – це колір смерті, поховальних ритуалів. Три роки, коли батько ходить у підземне царство, уособлюють три світи: світ померлих, світ предків, світ живих. Так само в цій казці виражена ідея посвяти хлопчика в доросле життя. Після обряду він ставав повноправним членом племені. В обряд входила символічна смерть, коли юнака нібито спалювали й знову воскрешали. Після цього юнак проходив школу мисливства, вивчав звичаї племені й здобував владу над тваринами. Отже, коли хлопець із казки набув здатності перетворюватися на тварин, він міг уполювати будь-яку здобич.
- Робота з підручником: виконання вправи 1-3, 12 (с.50-51)
- Обговорення/написати невеликий роздум «Чому батько в казці «Ох» залишився без сина?
- Читання вголос на с. 51 «Виразне читання прозових творів».
VI.ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VII.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Прочитати казку «Летючий корабель» с.52 - 61
|