Тема: Любов до життя, краса природи у вірші П. Тичини «Гаї шумлять…», «Блакить мою душу обвіяла…»
Мета:
- навчальна: продовжувати роботу з поезіями П. Тичини, зокрема ознайомити учнів із художніми особливостями творів «Гаї шумлять…» та «Блакить мою душу обвіяла…»;
- розвивальна: розвивати вміння виразно та вдумливо читати поезію, формувати почуття усвідомлювати зміст віршів, висловлювати свої відчуття, відтворювати в уяві картини природи, спостережені в поезії;
- Виховна: розвивати естетичні смаки, виховувати відчуття краси образного слова.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ
II.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
- Розповідь про П. Тичину.
Виразне читання П. Тичини «Не бував ти у наших краях…», аналіз вірша, висловлення власної думки щодо прочитаного.
III.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
IV.ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ, МЕТОЮ І ЗАВДАННЯМ УРОКУ
V.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1.Бесіда з учнями
- Яку пору року та який час доби описує П. Тичина? Чому ви так думаєте?
- За допомогою чого поету вдається тонко передати красу природи?
- Поезію П. Тичини називають «музикальною». Митець досягає «звучання» свого твору за допомогою використання слів на позначення звуків, а також у рядках повторює кілька разів той самий голосний чи приголосний звук. Знайдіть у поезії приклади цих прийомів.
- Знайдіть рядки, де говориться про шум гаю та шелест трав. Виділіть у словах звуки, що допомагають «почути» цей шум.
- Як ви розумієте образний вислів «Думки пряде над нивами»?
- Що хотів автор сказати вам у творі?
- Порівняйте аудіозапис та власне прочитання. Чи однаковий настрій виявився у вас та у виконавця твору?
VI.СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Письмова робота
Головна думка – відчуття повноти та радості життя, замилування красою рідної природи.
2.Опрацювання «Гаї шумлять»
Вірш наповнений зоровими (що ми бачимо) і слуховими (що ми чуємо) образами. (Накресліть схему в зошиті, знайдіть ці образ у вірші).
Слухові образи
|
Зорові образи
|
Гаї шумлять – я слухаю;
Дзвін гуде іздалеку;
Когось все жду – співаючи під тихий шепіт трав;
Горить-тремтить ріка, як музика
|
Хмарки біжать – милуюся;
Думки пряде – над нивами – приливами; щось мріє гай – над річкою; ген неба край – як золото
|
З’ясування ролі художніх засобів у вірші:
- Повторів (милуюся-дивуюся; нивами-приливами; співаючи-кохаючи; горить-тремтить);
- Порівняння (купаючи мене, мов ластівку; мов золото – поколото; горить-тремтить ріка, як музика).
3.Гра «Хто швидше»
- Випишіть із твору порівняння. Обґрунтуйте доцільність використання цих засобів мовної виразності.
- Випишіть із твору всі персоніфікації. Для чого автор уводить їх у текст?
4.Словникова робота
- Поясніть значення слів «маювати», «причатситись», «кротость»
VII.ЗАКРІПЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ ТА ФОРМУВАННЯ ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК
1.Бесіда з учнями
- Яка тема цього твору?
- Чим сподобалась вам ця поезія? Який настрій вона викликає?
- Виділіть у творі рими? (Ри́ма (грец. rhýthmos — мірність, сумірність, узгодженість) — співзвуччя закінчень у суміжних та близько розташованих словах, які можуть бути на місці клаузул або перебувати в середині віршового рядка.)
- Знайдіть слова та вислови, якими виражено почуття поета, його настрій. Чи відповідає настрій автора вашому?
- Знайдіть у вірші порівняння. Яку роль вони виникають?
- Що надає поезії музичності?
- Яка головна думка твору?
VIII.СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
1.Вікторина «Продовжте речення»
- Павло Григорович Тичина народився на…
- Як і Тарас Шевченко, у дитинстві П. Тичина мріяв стати…
- Батько майбутнього поета працював…
- У родині П. Тичини було …. дітей
- Письменник, Який першим оцінив творчий талант, майбутнього митця, став…
- Павла Тичину двічі висували на здобуття … премії, але від неї відмовився.
- Перша збірка поета мала назву…
- Особливістю віршів П. Тичини можна вважати…
- Павло Тичина знав… мов
2.Пошукову-дослідницькі завдання та запитання
- Запишіть з поезії художні образи і схарактеризуйте їх
Образ
|
Характеристики
|
Художній засіб
|
Я (ліричний герой, автор)
|
Слухаю, милуюсь, дивуюся, чого душі моїй так весело; купаючи мене, мов ластівку; все жду співаючи кохання
|
Перелічення
Порівняння
|
Гаї, гай
|
Шумлять, мріє
|
Метафора
|
Хмарки
|
Біжать
|
Метафора
|
Дзвін
|
Гуде; думки пряде
|
Метафора
|
Ниви
|
Приливи
|
Епітет
|
Трава
|
Тихий шепіт голуб’ячий
|
Епітет
|
Неба, край
|
Як золото-поколото
|
Порівняння, метафора
|
Ріка
|
Горить-тремтить, як музика
|
Метафора, порівняння
|
(Поезія сповнена метафор, порівнянь, які образно й красиво передають почуття ліричного героя, його замилування природою, що надихає на мрії-сподівання).
Причастилися – тут: доторкнулися
Крутості – спокійності
Мають – буяють, квітують
3.Заповніть «Коло Вена» (спільне та відмінне у віршах П. Тичини «Гаї шумлять…» і «Блакить мою душу обвіяла…»)
IX.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
X.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити напам’ять «Гаї шумлять» або «Блакить…»
Намалювати ілюстрації до одного з вивчених віршів
|