Головна » Файли » Плани-конспекти » 5 клас (українська мова) |
[ Викачати з сервера (63.0 Kb) ] | 05.01.2015, 21:40 |
Тема: Уподібнення приголосних звуків Мета: - закріпити знання про приголосні звуки, їх вимову і написання; познайомити учнів з явищем уподібнення приголосних звуків; - розвивати усне і писемне мовлення, фонетичний слух, логічне мислення учнів; - виховувати наполегливість, навички самостійної роботи Тип уроку: засвоєння нових знань Обладнання: орфоепічний словник; роздатковий матеріал (картки, пам’ятки); мультимедійна презентація; ялинка з прикрасами
Хід уроку І. Організаційний момент ІІ. Мотивація навчальної діяльності СЛАЙД 1 Учитель: Ідучи на урок, я зустріла незвичайного листоношу – Сніговика. Він приніс нам ялинку та листівку від Діда Мороза. Та ось біда: потрапив наш поштарик у заметіль. Бешкетниця-завія перемішала букви у словах. Давайте прочитаємо лист. Лист від Діда Мороза Любі діти! Вітаю вас з наступаючим Новим Роком! Мені нелехко дістатися до вас по вохкому снігу. Тому надсилаю вам ялинку з чарівними прикрасами. Сніговик виграв бородьбу з негодою і вуришив у путь. Бажаю вам щасливого й сніжного Нового Року!
Учитель: Що здалося вам дивним у цьому листі? Зверніть увагу на виділені слова. Що ви помітили? (Очікувані відповіді: слова написано неправильно. Вони записані не за правилами, а так, як ми їх чуємо) Учитель: Який звук змінився? ( дзвінкий [г] став подібний до глухого [ х] ) Учитель: Таке явище називається уподібнення. Відкрийте зошити, запишіть число і тему уроку. ІІІ. Вивчення нового матеріалу Учитель: Дзвінкі приголосні звуки в українській мові завжди вимовляються дзвінко. Виняток із правила становить дзвінкий [г] , який у вимові перед глухим приголосним може уподібнюватись до парного глухого. Практичний дослід. Зрозуміти, як відбувається уподібнення, нам допоможуть дзвіночки. Якщо дзвіночок, що подзенькує, затулити знизу дзвіночком без язичка, то звук зникне. Так відбувається уподібнення за глухістю. СЛАЙД 2
В українській мові таких слів п’ять. СЛАЙД 2 Орфоепічна хвилинка. ( Учні разом з учителем проговорюють ці слова) Легко - [лехко] Полегкість – [полеихк’іс’т’] Вогко - [ вохко] Нігті - [н’іхт’і] Кігті - [к’іхт’і] Дьогтю – [д’охт’у]
Учитель: Давайте подивимось у підручнику, чи правильно ми з вами визначили правило. (Робота з підручником – стор.128)
Робота біля дошки і в зошитах. Учитель: Подивіться, хурделиця сплутала у сніговика телеграми. Давайте допоможемо йому їх відновити. СЛАЙД 3, 4 (Дописати прислів’я за початком, вставляючи пропущені букви. Слова, в яких відбувається уподібнення, записати фонетичною транскрипцією) Важко у навчанні – ложка дьо...тю Пташка мала, а ле...ко в праці На діжку меду – кі...ті гострі
Учитель: Молодці, діти, швидко впоралися із завданням. Ми можемо вже виправити одну помилку в листі, а також повісити першу яскраву кульку на нашу ялинку. Проблемне питання.
Практичний дослід. Учитель: Як же відбувається уподібнення за дзвінкістю і глухістю, нам допоможуть зрозуміти наші маленькі дзвіночки, один з яких без язичка. Поставимо їх поруч: 1-й без язичка, він, зрозуміло, не дзвенить, але якщо наступний (з язичком) добре розхитати, то він не лише дзвенить сам, а, штовхаючи попереднього, змушує його теж дзвеніти. СЛАЙД 5 Глухий + Дзвінкий = Дзвінкий
Робота біля дошки і в зошитах. (Записати слова, дослідити, які приголосні завжди уподібнюються) Молотьба – [молод’ба], лічба – [л’іджба], просьба – [проз’ба], Великдень – [веилиґдеин’]. Учитель: Правопис цих слів можна перевірити. - Які ж це глухі приголосні? ([т], [ч], [с], [к] — тече сік) Запам’ятаймо! Таких слів в українській мові не так вже й багато, тому вимову таких слів треба запам’ятати. А щоб вам це було легше зробити, поштарик приніс для вас пам’ятки: ПАМ’ЯТКА [г] [х] тече сік ю Легко - [лехко] молотьба [д’] якби [ґ] Полегкість - [полеихк’іс’т’] отже [д] екзамен [ґ] Вогко - [ вохко] просьба [з’] вокзал [ґ] Нігті - [н’іхт’і] осьде [з’] анекдот[ ґ] Кігті - [к’іхт’і] лічба [дж] рюкзак [ґ] Дьогтю – [д’охт’у] повсякденний [ґ] айсберг [з] Великдень [ґ] футбол [д]
Учитель: Ми впоралися і з цим завданням. Тому вішаємо на ялинку кульку.
«Взаємоперевірка». ( Слова, записані фонетичною транскрипцією, необхідно правильно записати) КАРТКА 1 Прочитайте слова, подані у звуковому записі. Запишіть їх буквами. [проз’ба] , [р’уґзак] , [одже] , [еикзамеин] , [веилиґдеин’] , [л’іджба] (Учні обмінюються зошитами і перевіряють один в одного роботи) СЛАЙД 6
Учитель: Впоралися ми і з цим завданням. Ще одна прикраса з’являється на нашій ялинці.
ІV. Закріплення набутих знань СЛАЙД 7
КАРТКА 2. Знайдіть і виправте помилки, підкресліть орфограми. Швитко наближається світанок. Здалеку повіяло вохкістю. Лехкий вітерець кружляє у танку сніжинки. Дід Мороз поспішає на воґзал. У рюґзаку в нього новорічні подарунки.
Учитель: Молодці! Вішаємо ще одну кульку на ялинку.
Виконання тестових завдань СЛАЙД 8,9,10 Учитель: Діти, сьогодні, навчаючись у 5 класі, ми з вами вже можемо вирішити завдання, які випускники виконують на зовнішньому тестуванні. Спробуємо? 1. У котрому рядку в словах неправильно вставлені сумнівні приголосні? а) Нігті, дьогтю, кігті; б) вокзал, рюкзак, казка, рибка; в) лехко, вохко, бородьба, прозьба. 2. Уподібнення приголосних звуків відбувається в усіх словах у рядку: а) просьба, казка, кузня; б) вокзал, рюкзак, кігті; в) дігтяр, ходьба, айсберг. 3. Уподібнення приголосних звуків не відбувається в рядку: а) боротьба; б) грядка; в) молотьба.
V. Підсумки уроку. Оцінювання учнів - Що таке уподібнення приголосних звуків? «Рефлексія» - Чи корисну інформацію я отримав на уроці? - Чи добре я працював на уроці? - Який у мене настрій після уроку? (намалювати смайлик)
V. Домашнє завдання - Вивчити теоретичний матеріал у підручнику ( стор. 128 – 129) - Зі словами із пам’ятки скласти речення (4 – 5 слів); за бажанням – скласти зв’язну розповідь із цими словами
| |
Переглядів: 13468 | Завантажень: 981 | |
Всього коментарів: 0 | |