Головна » Файли » Інші дисципліни » Педагогіка/етнопедагогіка |
[ Викачати з сервера (30.4 Kb) ] | 02.04.2012, 18:51 |
Проаналізуйте і доведіть актуальність педагогічної проблеми з питань етнопедагогіки. Реформування національної системи освіти в Україні, модернізація всієї шкільної справи неможливі без опори на народні традиції виховання, на етнопедагогічні основи. Народна педагогіка з покоління в покоління відтворює образ народу в його кращих рисах. Поки вона жива - живий і народ, який її створив. Використання народної педагогіки — неодмінна умова подальшого розвитку наукової педагогічної теорії і практики, надійний орієнтир у створенні виховної системи, адекватної потребам українського державотворення й формування високоосвічених, духовно багатих і морально стійких особистостей, гідних громадян демократичної європейської держави. Виховання й освіта в нашому демократичному суспільстві не можуть ефективно функціонувати без етнопедагогіки, бо вона є педагогікою національного розвитку, піднесення, відродження та етнічного самовиховання. Вона творить особистість патріота, сина народу з почуттям національної гордості, людської гідності, національної свідомості та самосвідомості. Етнопедагогіка є педагогікою національного спасіння. Це найголовніша конструктивна творча духовна сила в житті української нації. Серцевиною етнопедагогіки, її душею є любов. Любов до дітей, праці, культури, традицій, обрядів, звичаїв, рідної мови, свого народу, своєї Батьківщини - України. Збагачуючись знаннями з етнопедагогіки, учитель зможе глибше зрозуміти душу дитини; таку неперевершену природну колиску її виховання, як сім'я; стати справжнім вихователем такого дорогоцінного суспільного дару, як діти. Визначальне значення мають три принципові настанови основоположника вітчизняної педагогіки Костянтина Дмитровича Ушинського: а. Народ має свою особливу характеристичну систему виховання. б.
У душі людини риса національного
корениться глибше за в. Виховні ідеї кожного народу наповнені національним більше, ніж будь-що інше.
Підберіть навчально – дидактичний матеріал до теми.
· Волков Г.Н. Этнопедагогика: учеб. для студ. сред. и высш. пед. учеб. заведений. – 2-е изд., испр. и доп. – М.: Издательский центр «Академия», 2000. – 176 с. · Мосіяшенко В.А. Українська етнопедагогіка: Навч. посіб. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2005.- 174 с. · Лозко Г.С. Українське народознавство. – 2-е вид., доповнене та перероблене. – К.: Вид. АртЕК, 2004. – С. 391-406. · Стельмахович М.Г. Українська родинна педагогіка. – К.,1996. – 170 с. · Стельмахович М.Г. Українська народна педагогіка. – К.,1997. – С.70 – 73 · Українська етнопедагогіка: Навчально-методичний посібник / За ред. акад.. В. Кононенка. – Івано-Франківськ, 2005. – 508 с. · Гнатенко П.І. Український національний характер. – К.: « ДОК-К», 1997. · Духнович О. Народна педагогия в пользу училищ и учителей сельских. – Львов, 1957. – ч. 1. – 102 с. · Етнографія України: Навч. посібник / За ред. С.А. Макарчука. – Львів: Світ, 1994. – 504 с. · Измайлов А. Народная педагогика. М., 1991. · Українська етнологія: Навч. посібник / За ред. В. Борисенко. – К.: Либідь, 2007. – 400 с. · Баран В.Д., Баран Я.В. Історичні витоки українського народу. – К., 2005 · Губко О.Т. Психологія українського народу. В 4 книгах. Книга перша . Психологічний склад проукраїнської народності. – К.: ПВП «Задруга», 2003. · Нельма О.В. Теорія етносу. Курс лекцій: Навчальний посібник. – К.: Тандем, 1997. – 368 с.
Розкрийте поняття про педагогіку, етнопедагогіку та народну педагогіку. Педагогіка - це наука про виховання людини як соціально організовану діяльність. Термін «народна педагогіка» в науковий обіг ввели О.В. Дух-нович та К.Д. Ушинський. Народна педагогіка — це галузь педагогічного досвіду народу, яка розкриває його погляди на мету, завдання, форми, методи та засоби навчання і виховання. Автор народної педагогіки - народ. Українську народну педагогіку розглядають як систему емпіричних знань, засобів, принципів та вмінь, вироблених і застосовуваних українцями в навчанні і вихованні підростаючих поколінь. Вона передувала педагогічній науці і стала її основним першоджерелом. Народна педагогіка - це усний багатотомний підручник виховання, що з найдавніших часів зберігається в пам'яті народу і передається від покоління до покоління. Українська народна педагогіка своїм корінням сягає в сиву давнину, у життя, побут, звичаї, вірування українських племен ще до заснування Київської держави, які, за словами літописців, «мали кожде своє: обичаї, закони і науку батьків своїх і свої норови кожде». Вона постала й знайшла своє поетичне вираження в усній народній творчості - прислів'ях, приказках, піснях, билинах, притчах, казках, міфах, традиціях, звичаях, обрядах, ритуалах і святах. Цінність народної педагогіки - в її органічній єдності з укладом життя народу, його історією, культурними і побутовими традиціями. Ідеї та засоби народної педагогіки глибше і повніше втілюють у собі людську духовність. Народна педагогіка є невичерпною скарбницею виховних засобів, головні серед них - це рідна мова, фольклор, міфологія, символіка, народне мистецтво, національні традиції, звичаї, обряди, народні ігри та іграшки тощо. Поняття «етнопедагогіка» в науковий обіг ввів чуваський педагог Г.Н. Волков у 70-х роках XX ст. За його визначенням, етнопедагогіка - це наука про народну педагогіку, про народну школу, досвід народу щодо виховання підростаючого покоління, про його педагогічні погляди, про педагогіку побуту, родини. Етнопедагогіка з'ясовує можливості й шляхи реалізації прогресивних ідей народу в сучасній практиці, досліджує способи встановлення контактів народної педагогічної мудрості з педагогічною наукою, аналізує педагогічне значення тих чи інших явищ народного життя і з'ясовує їх відповідність сучасним завданням виховання. Етнопедагогіка - це система цілей, завдань, принципів, методів, форм організації процесу становлення молодого члена суспільства і підготовки його до життя в структурі національно-етнічних поглядів, норм і звичаїв окремого народу, етносу.
Українські прислів'я та приказки про характер, вдачу, світогляд, менталітет народу - Фашистська вдача — собача. - Вдача собача: не брехне, то й не дихне. - Вдача овеча, по-овечи й мекече. - Воскова вдача — як до тепла, так і тане. - Сила баз голови шаліє, а розум без сили мліє. - Треба розумом надточити, де сила не візьме. - І сила перед розумом никне. - Людиною стати – мистецтво. | |
Переглядів: 8001 | Завантажень: 450 | |
Всього коментарів: 0 | |