Головна » Файли » Інші дисципліни » Методика викладання української літератури |
[ Викачати з сервера (42.3 Kb) ] | 11.07.2015, 10:16 |
Якщо літературознавчі принципи аналізу, методологічна визначають роботу дослідника чи вчителя, то шляхом аналізу художнього твору передбачають конкретизацію організаційно-навчальних дій школярів. В методичній науці такі як Бугайко, Пасічник, Волошина та інші. Шлях аналізу художнього твору розгортався як певний тип літературної задачі, який вимагає свою структуру навчально-пізнавальної діяльності і відповідно читання томів. Визначення структури цієї діяльності є своєрідною передумовою досягнення навчально-виховної мети. У визначенні шляху аналізу вчителю варто орієнтуватися на:
Залежно від ключових образних одиниць тексту в методиці навчання літератури виділяють такі шляхи шкільного аналізу художнього тексту: 1.По образний шлях художнього тексту (через аналіз художніх образів у творі до визначення його ідейно-естетичного змісту). 2.Послідовний шлях (слідом за автором або подієвий, сюжетний). 3.Композиційний шлях (через аналіз композиції, через аналіз кульмінаційних епізодів які запам’ятовуються найкраще до визначення ідейно-естетичного змісту художнього твору). 4.Проблемно-тематичний шлях (від окреслення зрозумілої тематики і проблематики з наступністю їх визначення ідейно-естетичних аналізу художнього твору. 5.Комбінований шлях (через комбінування елементів інших шляхів аналізу, що обумовлено: рівнем навчальних досягнень учнів; літературознавча і психолого-педагогічна доцільність; природою художнього твору; навчально-виховною метою уроку). Шлях аналізу художнього твору –
По образний шлях художнього твору Структура аналізу художнього твору по образним шляхом відповідає певному алгоритму. Структура навчальної діяльності по образним шляхом складається з трьох типів завдання:
Отже, алгоритм аналізу складений на основі системи запитань і завдань. Мають досить загальний характер і накреслюють лише напрям розумових дій та їх вузлових дій. Залежно від змісту і побудови конкретного твору, а також вікових психо-розумових особливостей учнів ця орієнтовна основа дійй у кожному класі зазнає помітних змін бо пов’язана з перехідними вимогами які виписуються до знань, умінь та навичок учнів. Крім того формулювання питань і завдань повинно бути варіативним, оскільки вони залежать від нових педагогічних умов. Усі образні компоненти художніх творів повніше сприймаються у взаємозв’язку, але може глибше осмислюватися і в міру розгортання сюжету. Якщо давати оцінку літературним героями, без опори на події в яких вони беруть активну участь, зникне власне вплив мистецького твору на читачів, які не матимуть змоги пережити і почути прочитане. Коли ж події з художнього твору використовуються для прикладів під час характеру художнього твору. Слід зважати на особливий для підлітків інтерес до розвитку сюжету. підтримувати в них емоційно-чуттєве сприйняття до твору, виробляти здатність установлювати причиново-наслідкові зв’язки між подіями, проникати в їх тенденційність, посилювати інтерес до інших компонентів художнього твору. засобом такого навчання є інший шлях аналізу художнього твору який називають послідовним.
Послідовний шлях аналізу художнього твору Послідовний аналізу художнього твору – визначення основних понять, розгляд причинових зв’язків, з'ясування тематичної і проблемної спорідненості, до з'ясування ідейно-естетичних художніх творів загалом. Алгоритм реалізації:
Групи питань реалізуються за допомогою: I.Подієвого шляху аналізу: на з'ясування первинного читацького сприйняття; вибрані епізоди з тексту (переказ і обговорення). II.Аналітичний характер:
III.Завдання аналітико-синтетичного і творчого характеру:
Проблемно-тематичний аналіз художнього твору Проблемно-тематичний аналіз – спрямовуються зусилля читачів на визначення головних питань порушених автором і забезпеченням розкриттям тих образних компонентів, які ці проблеми найвиразніше характеризують. Дає реципієнту змогу:
Проблемно-тематичний аналіз треба впроваджувати дозовано, бо вимагає високого рівня мисленнєвих операцій на аналіз, синтез твору. | |
Переглядів: 19058 | Завантажень: 335 | |
Всього коментарів: 0 | |