Головна » Статті » Методика навчання української мови » Теоретичний матеріал |
Будова слова - традиційний розділ шкільної програми, в якому розглядаються значущі частини слова, відношення між спорідненими словами. Словотвір як учення про способи творення нових слів уведено до програми порівняно недавно, і тому зміст його ще достатньо не стабілізувався.Словотвір як окрема дисципліна пройшов декілька етапів становлення. Спочатку його розглядали як набір комбінацій морфем і включали до складу морфології. Потім цю теорію заступив структурно-семантичний підхід, у якому акцент було зроблено на словотвірній похідності, визначенні "похідної основи", звернено увагу на створення структури і семантики кожного слова.У шкільній практиці "Будова слова" відповідно вивчається в 5 класі, а "Словотвір" у 6 класі разом із вивченням орфографії. Під час опрацювання розділів завдання вчителя полягає в тому, щоб: □ сформувати в учнів стійкі вміння розрізняти форми слова й спільнокореневі слова; □ забезпечити знання особливостей, у тому числі й стилістичних, значущих частин слова; □ навчити учнів здійснювати морфемний (за будовою) і словотвірний аналіз слова; □ виробити навички користування морфемним і словотвірним словниками; □ активізувати морфемний канал сприйняття слів учнями; □ осмислити способи і засоби творення слів. У методиці визначилися основні принципи навчання будови слова і словотвору: □ урахування структури, семантики і значення значущих частин слова; □ установлення зв'язку з фонетикою, лексикологією, граматикою й орфографією; □ здійснення зв'язку з роботою над розвитком зв'язного мовлення. Морфемний і словотворчий аналіз слова. Словотворчий аналіз тісно пов'язаний з морфемним, він базується па вмінні добирати спільнокореневі слова, будувати словотвірні ланцюжки. Для з'ясування способу творення слова треба зіставити його з найближчим попередником. Подаємо зразок аналізу морфемного і словотвірного аналізу слова. Розбір слова за будовою Одним з ефективних прийомів, що допоможе глибоко засвоїти будову слова і виробити навички визначити її, є, безумовно, розбір за будовою. Для правильного членування слова за будовою учні вчаться зіставляти слова (наприклад, зіставляються похідні слова з однокореневими, а також різні форми одного слова), пізнають систему суфіксів і префіксів в українській мові. Послідовність розбору: 1) закінчення і його значення; 2) основа; 3) корінь (добір одного — двох однокореневих слів); 4) суфікс (добір одного - двох однокореневих слів з таким самим суфіксом; значення суфікса, якщо доступно); 5) префікс (добір одного - двох однокореневих слів з таким самим префіксом; значення, якщо доступно). Словотворчий розбір слова Словотвірний розбір тісно пов'язаний з морфемним, адже обидва ці аналізи передбачають виділення складових частин слова і характеристику. Від правильного усвідомлення морфемного і словотвірного аналізів нерідко залежить свідоме засвоєння правопису слів. Послідовність розбору: 1) до якої частині і мови належить аналізоване слово, з'ясувати його лексичне значення; 2) порівняти склад слова з однокореневим чи найближчим спорідненим і виявити твірну основу і ту частину слова, з допомогою якого воно утворено; 3) визначити, від чого утворена основа. | |
Переглядів: 4292 | | |
Всього коментарів: 0 | |