Головна » Статті » Методика навчання української мови » Теоретичний матеріал

Види диктантів. Написання диктантів

Ознаками для поділу загальної категорії диктантів на типи можуть бути:

  1. мета виконуваної роботи;
  2. характер відтворення учнями тексту (без змін, із заданими змінами);
  3. спосіб (методика) проведення диктанту.

Залежно від мети виконуваної роботи диктанти бувають:

  1. навчальними;
  2. контрольними;

Залежно від того, який учні пишуть диктант (без змін чви зі змінами) диктанти поділяють на групи:

  1. текстуальні (дослівні);
  2. вибіркові;
  3. вільні;
  4. творчі;

Залежно від способу проведення навчальні диктанти поділяються на:

  1. попереджувальні;
  2. пояснювальні.

 

Види навчальних диктантів:

  1. Слуховий попереджувальний диктант.
  2. Коментований диктант.
  3. Зоро-слуховий попереджувальний диктант.
  4. Слухові та слухо-зорові пояснювальні диктанти.
  5. Диктант з письмовим обґрунтуванням.
  6. Вибіркові диктанти.
  7. Словниковий диктант.
  8. Вільні диктанти.
  9. Творчі диктанти.
  10. Словниковий та вибірковий творчі диктанти.
  11. Графічний диктант.
  12. Диктант-алгоритм.
  13. Диктант-гіпотеза.
  14. Диктант-тест.

Диктант інформаційної дії.

Методика проведення контрольного диктанту

Контрольний диктант проводиться у кілька етапів. Спочатку вчитель читає весь текст. Якщо виникає потреба, він дає пояснення щодо окремих слів у тексті.

Після прочитання всього тексту вчитель читає перше речення повністю, учні тільки уважно слухають. Далі це саме речення диктується для запису частинами, причому кожна частина, як правило, читається один раз. Після того учні запишуть, речення повністю читається повторно, щоб перевірити записане.

У такий спосіб диктується кожне речення. Після запису всього тексі вчитель читає його ще раз від початку до кінця. Час для додаткової перевірки контрольного диктанту не відводиться.

Під час написання диктанту треба бути уважним, зосередженим і цілеспрямованим. Практика доводить, що більшість учнів під час написання не думают про правила і відкладають самоконтроль на кінець роботи. Звичку писати без розділових знаків і розставляти їх “потім”, після закінчення диктанту, слід викорінювати. Такі звички негативно відбиваються на результатах виконаної роботи.

Пам’ятайте, що орфографічна й пунктуаційна грамотність як частина загальної мовної культури складається внаслідок вивчення теорії, свідомої засвоєння правописних правил, які забезпечують формування необхідні умінь і навичок.

Категорія: Теоретичний матеріал | Додав: StudentSun (11.07.2015)
Переглядів: 4772 | Теги: методика мови | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]