Головна » Статті » Методика навчання української мови » Теоретичний матеріал

Методика вивчення будови слова та словотвору

План

I.Загальні особливості вивчення лексикології, фразеології. Етапи вивчення лексикології, фразеології

II.Аналіз змісту розділу лексики, фразеології в чинних програмах.

III.Принципи вивчення лексикології та фразеології

IV.Методи, прийоми, засоби, навчання лексики, фразеології

V.Шляхи формування лексичних умінь

 

Наукові засади навчання лексикології й фразеології складають насамперед такі чинники: лінгвістичні, психологічні, методичні.

Методика навчання лексикології й фразеології – порівняно нова галузь МНУМ. Ознайомлення учнів з окремими лексичними й фразеологічними поняттями традиційно здійснювалося ще з середини ХІХ ст. (рекомендації Ф.Буслаєва, І. Срєзнєвського, К. Ушинського), але визначення мети, змісту і методів навчання лексикологічних і фразеологічних понять та формуванню в учнів умінь і навичок було здійснено протягом останніх тридцяти років. У наш час особлива увага приділяється практичній спрямованості навчання лексики і фразеології, удосконаленню комунікативних умінь та навичок учнів на засвоєння лексикологічних і фразеологічних понять.

Методика лексики та фразеології містить загальні питання, які вирішуються й іншими галузями методики – стосуються вивчення будь-яких мовних явищ. Зокрема, це мета, завдання, значення вивчення лексикології та фразеології в школі, зміст шкільного курсу, принципи навчання лексикології та фразеології, методи формування відповідних мовних і мовленнєвих умінь та навичок у процесі засвоєння лексичних і нелексичних мовних явищ.

Етапи:

  • пропедевтичний (1 – 4 класи);
  • етап систематичного вивчення, розгляд лексичних явищ (5 – 6 класи);
  • вивчення лексикології та фразеології під час вивчення та опрацювання інших розділів (синтаксис тощо);
  • функціонально-стилістичний етап (10 – 11 класи);

Значення вивчення лексикології й фразеології:

  • стимулює постійне збагачення словникового запасу;
  • сприяє формуванню ознак культури мовлення, насамперед точності, чистоти, виразності, багатства, різноманітності, емоційності, образності;
  • є передумовою якісного засвоєння мовних і мовленнєвознавчих понять, зокрема граматичних і стилістичних;
  • у 5 класі вихід на лексикології під час повторення і поглиблення знань про синоніми, антоніми, а у 6 класі вивчення фразеології;
  • 6 клас – будова слова і словотвору; 7 клас – морфологія; 8 клас – синтаксис. Основне завдання – збагачувати словниковий запас;
  • вивчення лексичних засобів.

Лексичні уміння і навички:

  • повинні пояснювати значення слова, фразеологізми, прислів’я та приказки;
  • користуватися тлумачними, перекладними, фразеологічними словниками, синонімів та антонімів;
  • добирати до поданих слів синоніми, антоніми;
  • редагувати текст з лексичними помилками;
  • визначати належність слів до певної лексичної групи;
  • використовувати лексичні, фразеологічні, мовні засоби у власному мовлені лексики і фразеології.

Лінгводидактичні уміння і навички:

  • принципи взаємозв’язку при вивченні лексики і фразеології;
  • принципи взаємозв’язку при вивченні лексики і фразеології зі словотвором та граматикою;
  • засвоєння української лексики як системи;
  • лексико-семантичний принцип;
  • комунікативно-діяльнісний;
  • лексико-граматичний;
  • контекстний.

Специфічні принципи:

  • вироблення лексико-стилістичної пильності;
  • принцип уваги до незнайомих слів;
  • принцип уваги до лексичного багатства мови;
  • принцип попередження лексичних помилок;
  • формування лексичного чуття;
  • методи, прийоми і засоби навчання.

Прийоми:

  • лінгвістичний;
  • лексичний;
  • лексико-стилістичний;
  • риторичний аналіз тексту;
  • семантизація мовних одиниць;
  • прийоми пояснення значень нових слів;
  • диференціація лексичних явищ;
  • конструювання висловлювань;
  • словникова робота;
  • редагування.

Етапи формування лексичних умінь і навичок:

  • сприйняття слова;
  • осмислення;
  • запам’ятовування;
  • введення в актив.

Вправи лексичні (Пентилюк, Окуневич):

  • вправи на запам’ятовування слів або фразеологізмів;
  • формування сполучень, слів, речень;
  • підготовленого мовлення;
  • вправи на лексичний і лексико-стилістичний аналіз;
  • словникові вправи;
  • ситуативні;
  • творчі.

За вимогами шкільної програми збагачення словникового запасу та граматичної будови усного й писемного мовлення здійснювати систематично і на кожному уроці.

Лексика й фразеологія складають комунікативний фонд мови. Мета навчання лексикології полягає в засвоєнні учнями кількісного й якісного складу української лексики, шляхів і джерел її збагачення, функціонування лексичних одиниць у різних стилях мови.

Категорія: Теоретичний матеріал | Додав: StudentSun (11.07.2015)
Переглядів: 5298 | Теги: методика мови | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]