Головна » Статті » Методика навчання української мови » Теоретичний матеріал |
Орфографія (від гр. orthоs — правильний і grapho— пишу) — це система загальноприйнятих правил про способи передачі звукової мови на письмі. Для досягнення основної мети - формування належної орфографічної грамотності - необхідно під час вивчення шкільного курсу мови реалізувати такі завдання: □ ознайомити учнів з основними орфографічними завданнями; □ сформувати на основі цих понять орфографічні вміння; □ навчити писати слова з орфограмами, що не перевіряються; □ сформувати в учнів потребу й уміння користуватися орфографічним словником; □ забезпечити необхідні умови для навчання орфографії. Для системи українського правопису характерні орфограми, надзвичайно різноманітні за своєю природою, походженням, умовами обґрунтування, особливостями використання української графіки. У методиці розроблено типології орфограм на різних основах. За графічним вираженням в українській мові виділено шість типів орфограм: 1) орфограми - букви (земля, Земля); 2) орфограми - апостроф (п'ять, свято); 3) орфограма - рисочка, або знак переносу (лю-блю, во-да); 4) орфограма - дефіс (сон-трава, ходи-но); 5) орфограми - пропуски (день у день, ні з ким.); 6) орфограми - контакти (білосніжний, проте). Шкільна програма виділяє на цій основі два типи орфограм: 1) буквені (знання); 2) не буквені (будь-який). Буквені і не буквені орфограми поділяються на безваріантні і варіантні.Методика оволодіння орфографією передбачає періодичну корекцію учнівської вправності на основі системи послідовно виконуваних дій. Сюди входить: 1) аналіз лексеми з неправильно вжитою орфограмою; 2) зіставлення її з нормативним написанням літературної мови; 3) виконання орфографічного розбору, аналітичних вправ для запобігання правописних відхилень тощо; 4) конструювання слів за поданими моделями ті без них, утворення граматичних форм; 5) творчі вправи на складання зв'язних тексті в, вправи - редагування, переклади; 6) диктанти. Для засвоєння орфографії використовуються різноманітні види вправ, які можна об'єднати в такі групи: □ вправи на артикулювання звуків, деформована вимова яких спричиняє появу орфографічних помилок; □ вправи для сприймання тексту на слух; □ звуко-буквений аналіз слів; □ вправи для зорового сприймання навчального матеріалу; □ ускладнене списування; □ не ускладнене списування; □ творчі вправи. | |
Переглядів: 2178 | | |
Всього коментарів: 0 | |