Головна » Статті » Методика навчання української мови » Теоретичний матеріал

Методика навчання орфографії у школі. Робота над орфограмами

 

Орфографія (від гр. orthоs — правильний і grapho— пишу) — це система загальноприйнятих правил про способи передачі звукової мови на письмі.

Для досягнення основної мети - формування належної орфографічної грамотності - необхідно під час вивчення шкільного курсу мови реалізувати такі завдання:

□ ознайомити учнів з основними орфографічними завданнями;

□ сформувати на основі цих понять орфографічні вміння;

□ навчити писати слова з орфограмами, що не перевіряються;

□ сформувати в учнів потребу й уміння користуватися орфографічним словником;

□ забезпечити необхідні умови для навчання орфографії.

Для системи українського правопису характерні орфограми, надзвичайно різноманітні за своєю природою, походженням, умовами обґрунтування, особливостями використання української графіки. У методиці розроблено типології орфограм на різних основах. За графічним вираженням в українській мові виділено шість типів орфограм:

1) орфограми - букви (земля, Земля);

2) орфограми - апостроф (п'ять, свято);

3) орфограма - рисочка, або знак переносу (лю-блю, во-да);

4) орфограма - дефіс (сон-трава, ходи-но);

5) орфограми - пропуски (день у день, ні з ким.);

6) орфограми - контакти (білосніжний, проте).

Шкільна програма виділяє на цій основі два типи орфограм: 1) буквені (знання); 2) не буквені (будь-який). Буквені і не буквені орфограми поділяються на безваріантні і варіантні.Методика оволодіння орфографією передбачає періодичну корекцію учнівської вправності на основі системи послідовно виконуваних дій. Сюди входить: 1) аналіз лексеми з неправильно вжитою орфограмою; 2) зіставлення її з нормативним написанням літературної мови; 3) виконання орфографічного розбору, аналітичних вправ для запобігання правописних відхилень тощо; 4) конструювання слів за поданими моделями ті без них, утворення граматичних форм; 5) творчі вправи на складання зв'язних тексті в, вправи - редагування, переклади; 6) диктанти.

Для засвоєння орфографії використовуються різноманітні види вправ, які можна об'єднати в такі групи:

□ вправи на артикулювання звуків, деформована вимова яких спричиняє появу орфографічних помилок;

□ вправи для сприймання тексту на слух;

□ звуко-буквений аналіз слів;

□ вправи для зорового сприймання навчального матеріалу;

□ ускладнене списування;

□ не ускладнене списування;

□ творчі вправи.

Категорія: Теоретичний матеріал | Додав: StudentSun (11.07.2015)
Переглядів: 2178 | Теги: методика мови | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]