Головна » Статті » Інше » Редагування

Лекція 5
  1. Едитологія має ряд аксіом, які створюють її методологічну базу:

    1)       Автор і реципієнт можуть по-різному оцінювати новизну повідомлення;

    2)       Вони можуть по-різному сприймати актуальність;

    3)       Автор і реципієнт можуть по-різному створювати і приймати повідомлення у різний час, в різних місцях, ситуаціях;

    4)       Автор і реципієнт можуть використовувати для передачі повідомлення різні мови;

    5)       Автор і реципієнт можуть мати різні тезауруси;

    6)       Вони використовують різні механізми появи і сприйняття повідомлень;

    7)       Вони можуть мати різну волю щодо необхідності сприйняття повідомлення;

    8)       Повідомлення, яке передає автор реципієнтові у процесі може бути спотворене;

    9)       Автор і реципієнт  використовують різні норми опрацювання повідомлення.

    Бувають такі групи авторів:

    1.        За типом повідомлень:

    ·          Автори образних повідомлень (літератори, письменники-митці),

    ·          Автори понятійних повідомлень (письменники-науковці),

    ·          Автори образно-понятійних повідомлень.

    2.        За ступенем самостійності підготовки повідомлень:

    ·          Автори, які не вміють готувати повідомлення (некваліфіковані),

    ·          Автори, які вміють, але з певних причин не можуть готувати повідомлення (автори-громадські діячі),

    ·          Автори, які вміють і готують повідомлення (самостійні автори).

    3.        За досвідом підготовки повідомлень:

    ·          Автори-початківці

    ·          Автори-ветерани

    4.        За майстерністю подання інформації:

    ·          Автори-професіонали,

    ·          Автори-майстри

    ·          Автори-ремісники

    5.        За обсягом тезаурусів (обсяг тезауруса залежить в основному від освітнього рівня автора; чим більший тезаурус тим більшу кількість тем він може розкрити).

    6.        За переслідуваною метою:

    ·          Автори-ідеалісти

    ·          Автори-прагматики

    7.        За бажанням отримати фінансову винагороду:

    ·          Автори-альтруїсти

    ·          Автори-комерсанти

    Групи реципієнтів:

    1.        За можливістю сприйняття повідомлень різної синтаксичної складності – вони поділяються на реципієнтів, що сприймають найлегші слова і речення і до дуже складних слів і речень.

    2.        За рівнем синтаксичної складності їх тезауруса. Завжди слід враховувати той запас слів (від простих до складних), який є у реципієнтів певної групи. Чим складніше є повідомлення, тим старші за віком реципієнти можуть його сприймати; часто є вищим і їх освітній середній рівень.

    3.        За довільністю сприймання:

    ·          Які добровільно сприймають повідомлення і не хочуть припиняти сприймання до завершення повідомлення;

    ·          Який вимушено сприймає повідомлення, бо зобов’язаний це зробити;

    ·          Які випадково сприймають повідомлення, але знають, що можуть припинити це сприймання у будь-яку мить.

    4.        За мотивами сприймання:

    ·          Для особистого задоволення

    ·          Для задоволення естетичних потреб

    ·          Для задоволення пізнавальних потреб

    ·          Для задоволення навчальних потреб

    5.        За рівнем знань в структурі повідомлення:

    ·          Які сприймають найпростішу композицію і без апарату видання;

    ·          Які сприймають композицію середнього рівня складності, невеликого обсягу з простим апаратом видання;

    ·          Які сприймають повідомлення будь-якої композиційної складності.

    6.        За професійним рівнем:

    ·          Які не є фахівцями в певній галузі знань;

    ·          Які є фахівцями

    ·          Які є експертами в певній галузі знань

    Групи ЗМІ:

    1.        За потужністю нормативної бази редагування. Є такі, що використовують під час редагування мало-, середньо-, високопотужну базу редагування.

    2.        За ступенем редагованості повідомлень. Є ЗМІ, які забезпечують високий (багатоправний) рівень редагованості, середній чи низький  ступінь редагованості.

    3.        За наявністю специфічних норм редагування:

    ·          Політичні

    ·          Релігійні

    ·          Ті, що вироблені і використовуються лише в конкретному ЗМІ.

    4.        За обширом тематики:

    ·        Вузькопрофільні

    ·        Середньо профільні

    ·        Широко профільні

     

    Контрольні запитання

    Охарактеризувати методологічну базу редагування. Перелічити групи авторів, читачів і ЗМІ.

     

     5.Капелюшний А.О. Редагування в засобах масової інформації. – Львів: ПАІС,2005. – 304с.

     

     

    Список рекомендованої літератури

     1.Партико З.В. Загальне редагування: нормативні основи. – Львів: Афіша, 2006. – 416с.

     2.Мильчин А.Э. Методика редактирования текста. – М.: Логос, 2005. – 524с.

     3.Тимошик М. Книга для автора, редактора, видавця: Практичний посібник. – К.: НВЦ НКМ,2006. – 559с.

     4.Сикорский Н.М. Теория и практика редактирования. – М.: Высшая школа, 1980. – 328с.

Категорія: Редагування | Додав: StudentSun (30.08.2015)
Переглядів: 2683 | Теги: Редагування | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]