Головна » Статті » Інше » Психологія

Поняття про діяльність, її структура та види.

У людини активність протікає в трьох формах: а) у формі діяльності; б) у формі поведінки, не рівній поведінці тварин і  в) у формі споглядання (С. Л. Рубінштейн).

Активність людини з самих ранніх років регулюється вимогами суспільства. Ця форма активності, цей тип поведінки називається діяльністю.

Діяльність - це специфічний вид активності людини, спрямований на пізнання і творче перетворення навколишнього світу, включаючи самого себе і умови свого існування.

Відмінність діяльності людини від активності тварини.

1. Діяльність людини носить продуктивний, а не тільки споживчий характер.

У людини використання предмета як знаряддя для досягнення бажаного результату у фазі його створення може бути видалена в часі від використання цього знаряддя, на відміну від тварин.

2. Діяльність людини пов'язана з предметами матеріальної і духовної культури.

3. Діяльність людини перетворить його самого, його здібності, потреби, умови життя.

4. Людська діяльність є продукт історії, а активність тварин - результат їх біологічної еволюції.

5. Предметна діяльність людей формується і розвивається в навчанні і вихованні. Активність тварини обумовлена генотипически.

Психологічні риси діяльності.

1. Зміст діяльності не визначається цілком потребою, яка її породила. Потреба - це поштовх, а форми і зміст діяльності визначаються громадськими умовами. Зміст діяльності людини визначається не потребою, а метою. Мета управляє діяльністю!!!

2. Психіка повинна відбивати власні об'єктивні властивості речей і визначати ними способи досягнення поставленої мети.

3. Діяльність повинна стимулювати і підтримувати активність, яка відразу ж не задовольняє потребу. Отже, діяльність неможлива без пізнавальних і вольових процесів.

Щоб говорити про діяльність людини, необхідно виявити у людини наявність усвідомлюваної мети. Сознавание мети - її необхідна ознака. Коли ця ознака відсутня, має місце імпульсивна поведінка, яка управляється безпосередньо потребами і емоціями. Часто носить егоїстичний характер (при афекті, гніві, пристрасті). Імпульсивність поведінки не означає його несвідомості. Тут зізнається тільки особистий мотив, а не його громадський зміст, втілений в цілі.  Несвідома поведінка - це імпульсивні реакції, засновані на рефлексах, інстинктах, частіше інстинкті самозбереження.

Від поняття "діяльність" необхідно відрізняти поняття "вчинок". Ця дія, виконуючи яке людина усвідомлює його значення для інших людей, тобто його соціальний сенс.

Вчинок людини включає три компоненти: 1) само дія, 2) думки, 3) почуття, що випробовуються при виконанні певної дії.

Основні характеристики діяльності : мотив, мета, предмет, структура і засоби.

Метою діяльності виступає її продукт. Це може бути матеріальний предмет, можуть бути знання, уміння, навички, думка, ідея, теорія, витвір мистецтва.

Іноді мотив і мета діяльності можуть співпадати один з одним. Одна і та ж мета може породжуватися різними мотивами, а одні і ті ж мотиви  можуть формувати у різних людей різні цілі діяльності.

Предметом діяльності називається те, з чим вона безпосередньо має справу. Для трудової діяльності - це матеріальний продукт, для пізнавальної - інформація, для учбової - знання і так далі

Основними складовими структури діяльності є дії і операції. Діями називають частину діяльності, цілком самостійну, усвідомлену людиною мету, що має. Операцією називають спосіб здійснення дії, характер якої залежить від умов виконання дії, наявних умінь і навичок, наявності засобів здійснення дії. Приклад: запис інформації - дія одна, а операція у кожної людини своя.

Операції, що віддаються перевага людиною, характеризують його індивідуальний стиль діяльності.

Структуру діяльності можна представити у вигляді сходів, спускаючись по східцях якої людина цю діяльність і здійснює: мета - приватні завдання - дії - рухи - елементи.

І остання характеристика діяльності - засоби. Це ті інструменти, якими людина користується, виконуючи ті або інші  дії і операції. Розвиток засобів діяльності веде до підвищення її продуктивності.

В ході розвитку діяльності може змінюватися мотивація. Так само може дія виділитися з діяльності і перетворитися на самостійну діяльність.

Компоненти діяльності : внутрішні і зовнішні. Внутрішні - анатомо-фізіологічні і психологічні процеси і стани. Зовнішні - рухи. Їх співвідношення не постійне. У міру розвитку і перетворення діяльності здійснюється систематичний перехід зовнішніх компонентів у внутрішніх. Він супроводжується їх  интериоризацией і автоматизацією. При виникненні утруднень в діяльності, коли порушуються які-небудь компоненти, відбувається зворотний перехід - экстериоризация: автоматизовані компоненти діяльності розгортаються, проявляються зовні, внутрішнє знову свідомо контрольованим.

Категорія: Психологія | Додав: StudentSun (01.01.2012)
Переглядів: 9392 | Рейтинг: 3.5/14
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]