Головна » Файли » Плани-конспекти » 5 клас (українська література) |
[ Викачати з сервера (25.2 Kb) ] | 07.01.2015, 11:45 | |||||||||||||||||
Тема: Життєрадісність, патріотичні почуття в поезіях П. Тичини «Не бував ти у наших краях!», «Блакить мою душу обвіяла…». Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань. Теорія літератури: метафора, епітет.
ХІД УРОКУ
2. Гра «Продовжте речення». — Коли я буваю в лісі, полі, на луках… — У нашому краї ростуть такі дерева: … — Я знаю такі дикорослі квіти: … — Картини природи викликають у мене почуття…
1. Розповідь учителя про П. Тичину. 1) Початок шляху. Народився майбутній поет Павло Григорович Тичина на Чернігівщині у великій та багатодітній (13 дітей) сім’ї сільського дяка (тобто священника). Жили вони дуже бідно, надголодь. Маленький Павло мав досконалий музичний слух і дзвінкий голос, тому в 9 років його віддали в хор при одному з чернігівських монастирів. Там, у Чернігові, він змушений буде 13 років навчатися спочатку в бурсі, а потім у семінарії. 2) П. Тичина — обдарована особистість. Навчання в духовному хорі не минуло марно — П. Тичина досконало вивчив нотну грамоту, оволодів азами диригування, навчився грати на багатьох струнних і духових інструментах. Надзвичайно любив бандуру й кларнет. Згодом, 1918 року, він назве свою першу збірку «Сонячні кларнети». Павло Григорович мав ще й здібності до малювання і навіть готувався вступити до Академії мистецтв у Петербурзі, але брак коштів став на заваді. Тичина був знавцем не тільки українського слова, він постійно вивчав мови інших народів (знав 15 мов). Проте, маючи дар співака, музиканта й живописця, він став поетом. Його вірші мелодійні, «кольорові», часто незвичайні за формою. Як і Шевченко, прагнув обрати фах художника. Саме за малюванням помітив його інший український письменник – Михайло Коцюбинський. Він зацікавився малюнками, а дізнавшись, що і вірші пише, запросив його до себе. Після цього і розпочався його шлях як поета. 1912 року з’явився в журналі перший вірш «Ви знаєте як липа шелестить». Однак Павло не зупинився лише на написанні віршів, він навчався грати на різних музичних інструментах, учився малювати, досконало володів 15 мовами. Письменник двічі висували на здобуття Нобелівської премії, але від неї він відмовився. 1918 року побачила світ одна з найкращих збірок поета «Сонячні кларнети», яка показала цілком зрілого митця. Вірші в цій книзі сповнені оптимізму, віри в майбутнє.
3. «Поетичний практикум».
4. Робота зі словничком літературознавчих термінів. Метафора — один із основних тропів поетичного мовлення, що полягає в розкритті сутності одних явищ та предметів через інші за схожістю чи контрастністю. Метафора найчастіше виражається в дії, наприклад: кіт посміхався у вуса. Різновидом метафори є уособлення (персоніфікація). Епітет — образне означення, влучна характеристика особи, предмета або явища, яка підкреслює їх суттєву ознаку, дає ідейно-емоційну оцінку: сонце золоте, ясні зорі, тихі води. 5. Виразне читання поезії «Не бував ти у наших краях!» Бесіда з учнями:
Завдання пошуково-дослідницького характеру. Орієнтовна відповідь Тема — розповідь про красу рідного краю, силу духу людей, яким пісня допомагає в праці та відпочинку. Головна думка — треба любити свою батьківщину, бути стійким і сильним у життєвих випробуваннях.
6. Евристична бесіда
7. Самостійна робота Назвіть художні засоби, які є у вірші, з’ясуйте їх роль для розкриття теми та ідеї Епітети: блакитні, веснянії; порівняння: як гори; перелічення: степи, могили, ночі; повтори: б’ється; вигуки, питальні, окличні речення, обрамлення (однакові початок та кінець). 8. Міні-дискусія - Чи завжди свій край найкращий, найдорожчий? (АБО: Чи для всіх … і чому?) 9. Робота над характеристикою автора. Схарактеризуйте автора за йог опоезією. (Чутливий, вразливий, любить свій край, пишається його людьми, тонко відчуває природу, оптиміст).
У творі передаються почуття ліричного героя; є рим (простори – гори, краях – гаях, вернувся – простягнувся). Не бував ти у наших краях! Там же небо – блакитні простори…. Там степи, там могили, як гори. А веснянії ночі в гаях!
Існує кілька способів аналізу вірша – по образний (характеризуються художні образи твору), «за автором» (прослідковується хід думок та асоціацій поета), традиційний Коментар
Вірш П. Тичини «Не бував ти у наших краях!» — поетичне звертання до уявного співбесідника. Ліричний герой говорить про свій улюблений степ, де небо без краю, де високі козацькі могили-кургани. де живуть мужні, працьовиті й співучі люди. Саме в них треба вчитися бути стійкими в життєвих випробуваннях, любити свою батьківщину. Опишіть настрій вірша й ліричного героя. Які почуття виникли у вас під час читання поетичного твору? Як ви розумієте рядки поезії "Душа моя сонця намріяла", "Душа причастилася кротості трав..."? Назвіть зорові образи й опишіть картини, що постають у вашій уяві під час читання вірша. Якого емоційного забарвлення надають віршу слова зі зменшено-пестливими суфіксами? Виразне читання поезії учнями. Аналіз відповіді товариша (використання виражальних засобів під час виразного читання). Слово вчителя. Для кожної людини край, де вона народилася, найрідніший і наймиліший серцю. Послухайте, з якою любов'ю розповідає про свою Батьківщину П.Г.Тичина. Учень читає напам'ять вірш "Не бував ти у наших краях" Питання для обговорення Колективна робота Які почуття, на вашу думку, виникали в душі поета, коли він писав вірш? (Поет залюблений у чарівну природу свого краю, його переповнюють почуття гордості за земляків - витривалих і працьовитих людей, які йдуть по життю з піснею.) Що говорить про історичне минуле рідного краю П.Тичина в поезії? Земляки поета, за його словами, "не люблять, не вміють ридати". Назвіть риси характеру, які, на вашу думку, притаманні таким людям. Що виховало в них ці риси характеру? Завдання за варіантами Охарактеризуйте загальний емоційний настрій вірша. Які настроєві відтінки потрібно передавати під час виразного читання поезії? Окресліть кольорову гаму вірша, назвіть зорові, слухові образи поезії "Не бував ти у наших краях". Які художні тропи (епітети, метафори, порівняння) використовує поет у вірші? Відповідь учнів, аналіз відповіді.
УРОК №2 ПАВЛО ТИЧИНА Гра «Так» чи «ні»
| ||||||||||||||||||
Переглядів: 12804 | Завантажень: 169 | |
Всього коментарів: 0 | |