Головна » Файли » Плани-конспекти » 5 клас (українська література)

Вираження почуттів людини у віршах М. Вінграновського «Перша колискова», «Бабусин дощ», «Сама собою річка ця тече…»
[ Викачати з сервера (19.2 Kb) ] 07.01.2015, 11:15

Тема: Вираження почуттів людини у віршах М. Вінграновського «Перша колискова», «Бабусин дощ», «Сама собою річка ця тече…»

Мета:

  • навчальна: подати відомості про Миколу Вінграновського, продовжувати роботу з поетичними творами, навчати коментувати художні образи природи;
  • розвивальна: удосконалювати вміння вдумливо та виразно читати поезії, розвивати логічне мислення, уміння комунікативно доцільно висловлювати власні думки щодо змісту віршів;
  • виховна: виховувати патріотизм.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет М. Вінграновського, ілюстрації, картки.

 

ХІД УРОКУ

I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ

II.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

III.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV.ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ, МЕТОЮ І ЗАВДАННЯМ УРОКУ

V.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

VI.СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Слово вчителя

Майбутній письменник, кіноактор і режисер Микола Степанович Вінграновський (1936–2004) народився на Миколаївщині. Згадуючи своє дитинство, письменник стверджував, що змалечку пам’ятав лише степ; скрізь, куди не глянь,— степ, степ і степ.

2)      Початок творчого шляху.

А потім була війна, тяжкі повоєнні роки. М. Вінграновський закінчив Всесоюзний дер-жав¬ний інститут кінематографії, працював на Київській кіностудії ім. О. Довженка.

Писати вірші почав у студентські роки, а 1958 року вони були надруковані в журналах «Дніпро» та «Жовтень» (тепер — «Дзвін»). Але справжнього розголосу принесла добірка вір-шів у «Літературній газеті», де було надруковано 15 поезій М. Вінграновського. Митець — ав-тор багатьох видань і поезії, і прози.

3)      Автор дитячих творів.

У дитячу літературу М. Вінграновський прийшов з оповіданнями «Бинь-бинь-бинь» та «Чорти», що були надруковані в журналі «Ранок». Побачили світ збірки для дітей — «Андрій-ко-говорійко», «Мак», «Літній ранок», «Літній вечір», «Ластівка біля вікна», «На добраніч», «Первінка», «Сіроманець», «У глибині дощів».

4)      Нагороди письменника.

Лауреат Національної премії України ім. Т. Шевченка, премії Фундації Антоновичів (США), літературної премії «Благовіст», премій ім. В. Вернадського та О. Довженка, заслуже-ний діяч мистецтв.

VII.ЗАКРІПЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ ТА ФОРМУВАННЯ ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК

1.Виразне читання поезії «Перша колискова»

2.Колективний аналіз поетичного твору

  • Які почуття й думки автора передає ця поезія?
  • Випишіть із вірша всі дієслова. Визначте, скільки їх порівняно з іншими частинами мови? Про що це свідчить?
  • Знайдіть вислови, які вжито в переносному значенні.
  • Хто є ліричним героєм вірша? Пригадайте колискові зі свого дитинства. Чи подібні вони до поезії М. Вінграновського?
  • Які кольори наявні у вірші? Як ви гадаєте, чому автор обрав саме таку кольорову палітру?
  • Що свідчить про патріотичну спрямованість поезії?

3.Евристична бесіда

  • Що таке колискова?
  • Які колискові ви знаєте?
  • У чому особливість «Першої колискової» М. Вінграновського? (Автор закликає дбати не лише про себе, а й про свій край, народ, Україну, любити їх і робити все для їхнього розквіту).

VIII.СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

1.Виразне читання поезії  «Сама собою річка ця тече…»

  • Відгадування загадки: Крутиться гадюкою, ніхто не переступить (Річка).

2.Бесіда за прочитаним

  • Що у вірші створює ліричний настрій, довірливий, інтимний тон викладу? (пестливі слова: маленька річечка, вузенька; доня)
  • З якою метою автор використовує порівняння?

3.Пошуково-дослідницька робота в групах

Порівняйте, що є спільним і що відмінним у темах, художніх образах, художніх засобах, у вираженні почуттів цих віршів, заповнивши таблиці.

Спільне:

У темах

Паралельність двох світів – природи і людини

У вираженні почуттів

Любов до рідної землі, замилування неповторністю її явищ

У художніх засобах

Дитина, дитинство, жито, Дніпро, сни, зоря…

У художніх засобах

Широке використання метафор

Відмінне:

Твори

Перша колискова

Сама собою річка ця тече

Бабусин дощ

У темах

Батьківська турбота про дитину

Любов до Батьківщини

 

У вираженні почуттів

Любов до дитини, патріотичні почуття

Замилування природою

 

У художніх образах

Дитина

Річечка

 

У художніх засобах

Звертання

уособлення

 

 

4.З’ясування головної думки поезій.

5.Виразне читання поезії «Бабусин дощ»

  • Що вас вразило в поезії?
  • Якою постає природа  у вірші?
  • Який художній засіб переважає у вірші? (персоніфікація)
  • Знайдіть у поезії нові слова, поясніть як ви їх розумієте? (стежкояблука, бульбохата).

IX.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

X.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Один із учнів знаходить інформацію про Дніпро.

Категорія: 5 клас (українська література) | Додав: StudentSun
Переглядів: 3413 | Завантажень: 54 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]