Головна » Файли » Плани-конспекти » 5 клас (українська література)

Уміння бачити красу рідної природи у віршах М. Рильський «Дощ».
[ Викачати з сервера (19.4 Kb) ] 07.01.2015, 11:38

Тема: Уміння бачити красу рідної природи у віршах М. Рильський «Дощ».

Мета:

  • навчальна: подати короткі відомості про поета, навчати виокремлювати в поезіях образ ліричного героя, відтворювати його емоції та почуття, порівнюючи з власним образним баченням природи;
  • розвивальна: розвивати логічне мислення п’ятикласників, пам'ять, уміння висловлювати власні думки, робити висновки, умотивовуючи власні судження;
  • виховна: виховувати естетичні почуття, трепетне ставлення до природи.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, зошит, картки.

 

 

ХІД УРОКУ

I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ

II.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

III.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1.Вступне слово вчителя.

Дощ — таке явище природи, яке нікого не залишає байдужим. Для одних він — надокуч-лива перешкода прогулянкам та іграм або якійсь роботі на вулиці, для інших — благодатна, до-вгоочікувана небесна волога, на котру чекає кожна квіточка, травинка, деревце. Недаремно ді-ти бігали під теплим літнім дощиком і співали:

Дощику, дощику, припусти

Та на бабині капусти…

Коли довго не було дощу й міг постраждати врожай, виходили в поле з хресним ходом і молебнями, просили в Бога життєдайної небесної води. Про дощ складено багато художніх творів, і з одним із них ми ознайомимося сьогодні на уроці.

IV.ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ, МЕТОЮ І ЗАВДАННЯМ УРОКУ

V.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

VI.СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Слово вчителя

Максим Тадейович Рильський народився 19 березня 1895 року в Києві в родині багатого польського дворянина та селянської дівчини із села Романівка. Як син інтелігентна майбутній поет отримав дуже гарну домашню освіту, а від матері Максим успадкував любов до України, її фольклору, слова. Пізніше Максим Рильський навчався в приватній гімназії у Києві, де вивчав іноземні мови та культури інших народів. Виростав майбутній письменник в оточенні української інтелігенції – Лисенків, Старицьких, Косачів. Хлопець захоплювався рідною природою. Ще змалку відчув потяг до поетичного слова й у сім років написав свій перший вірш.

Після закінчення школи вступив на медичний факультет Київського університету, однак уже скоро зрозумів, що прагне чогось іншого й продовжив навчання вже на історико-філологічному факультеті. Проте громадянська війна, революція змусила його повернутися до села. Там Максим Рильський учителював, продовжуючи писати літературні твори. За своє життя митцю вдалося надрукувати 35 книжок поезії. Письменник займався й перекладацькою роботою – він переклав із 13 мов, а ще його захоплював український фольклор, тому він редагував різні етнографічні видання.

Переклади

•    «Пан Тадеуш» А. Міцкевіча

•    «Ернані» В. Гюґо

•    «Сірано де Бержерак» Е. Ростана

•    «Орлеанська Діва» Вольтера

•    «Король Лір» В. Шекспіра

•    «Дванадцята ніч» В. Шекспіра

•    «Євгеній Онєгін» О. Пушкіна

та інші.

2.Розгадування загадок

  • Реве віл на сто гір, на сто кроків, на сто потоків (Грім)
  • Мене просять і чекають, а як покажуть – усі тікають (Дощ)
  • Щось у небі гуркотить, наче звір страшний летить. Сильний дощ на землю ллється, звір у руки не дається. Очі світяться яскраво – усі в дім тікайте жваво! (Грім і блискавка)

3.Виразне читання поезії «Дощ» (Благодатний, довгожданний)

VII.СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

4.Робота над віршем «Дош»

  • Доведіть, що вірш «Дощ» належить до ліричних творів.
  • З чого видно, що ліричний герой захоплюється цим явищем природи?
  • Кого (що?) названо гостем у цьому вірші?
  • Знайдіть ужиті в переносному значенні слова.
  • Знайдіть у вірші «Дощ» епітети.
  • Яку пору, на вашу думку, зображено в поезії? Який час доби описує автор? Чому ви так думаєте?
  • Який настрій викликає у вас вірш?
  • Які засоби роблять поезію музикальною?
  • Які художні засоби допомагають ліричному героєві висловити свої враження?
  • Чи збігається ваш настрій із настроєм ліричного героя?
  • Яка тема поезії? Яка її основна думка?
  • Чому автор називає дощ «золотим вечірнім гостем»?
  • Якими епітетами характеризується дощ? (Благодатний, довгожданий, дивним сяйвом осіянний.)
  • Яка метафора вживається поетом для змалювання дощу? (Золотий вечірній гість.)
  • Про що говорить висловлювання «закурені будинки зголоднілих передмість»? (Про те, що давно не було дощу.)
  • Чому автор звертається до землі, як до матері? (Бо земля всіх годує, дає людині все потрібне для життя, як мати.)
  • Чому села «білі»? (Бо українські хати білі.)
  • Чому дощ «білі села звеселить»? (Тому що дасть надію на гарний урожай і добробут людей.)

 

VIII.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

IX.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Категорія: 5 клас (українська література) | Додав: StudentSun
Переглядів: 5975 | Завантажень: 303 | Рейтинг: 3.7/7
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]