Головна » Файли » Плани-конспекти » 5 клас (українська література)

Т. Шевченко. Вірш «Садок вишневий коло хати…»
[ Викачати з сервера (38.0 Kb) ] 07.01.2015, 11:42

Дата ____/_____/_____ Клас __________ Прізвище вчителя ______________________________

Урок № 43

Т. Шевченко. Вірш «Садок вишневий коло хати…»

Мета: ознайомити учнів із віршем Т. Шевченка, допомогти усвідомити його ідейно-художній зміст, красу художнього слова; розвивати навички виразного читання ліричних творів, їх аналізу, висловлення власних думок та вражень від прочитаного

Очікувані результати: учні вміють виразно читати поезію Т. Шевченка, аналізувати її, висловлювати власні почуття та враження; розуміють красу рідної природи, художнього слова.

Теорія літератури: ліричний твір, персоніфікація.

Обладнання: підручник, портрет Т. Шевченка, ілюстрації до вірша «Садок вишневий коло хати…», аудіозапис художнього читання вірша

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Уявіть собі, що людина сидить у в’язниці. Це не якийсь розбійник, злодій. Його вина тільки в тому, що він щиро прагне щасливої долі для свого поневоленого народу, піднімає на захист людей своє полум’яне слово. У камері високо під стелею — заґратоване віконечко з похмурим петербурзьким небом. А перед очима — рідна Україна, квітуючий вишневий садочок біля старенької білої хати, селяни, що йдуть потомлені зі свого поля. Бринять дівочі чисті й дзвінкі співи. І народжується вірш — перлина, у якому ні слова суму, розпачу, образи, а лише світлий спогад, мрія, ідеал життя.

Про знаний усіма щирими українцями вірш Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати…» ми й будемо говорити сьогодні.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

1)   Виразне читання напам’ять вірша Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе…».

2)   Аналізування поезії, висловлювання власних вражень від неї.

§ IІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Виразне читання вірша «Садок вишневий коло хати…» учителем, учнями.

2.   Прослуховування аудіозапису вірша.

3.   Повторне читання поезії учнями мовчки.

4.   Спостереження над текстом.

— Яку пору року зображено у вірші?

— Чому співають дівчата, адже вони потомлені йдуть після важкої роботи?

— Чому сім’я вечеряє коло хати, а не в хаті?

— Чому подає вечеряти дочка, а не мати, яка її, напевно, варила?

— Чого хоче научати мати?

— Як соловейко не дає матері научати?

— Чому затихли всі, окрім дівчат та соловейка?

— Про які українські звичаї, традиції згадується в поезії?

— Які риси українського національного характеру вимальовуються з поезії?

— Чи багато у вірші художніх засобів? Назвіть їх.

— Висловіть свої враження від цієї поезії. Який настрій вона створює? Як відображає мрію самого автора?

5.   Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Визначте тему та основну думку вірша «Садок вишневий коло хати…».

Очікувані відповіді

— Картини праці й відпочинку українців.

— Замилування родиною, родинним життям.

— Уславлення праці, миру й злагоди в сім’ї.

6.   Тестове завдання.

Поетичні рядки А мати хоче научати, та соловейко не дає означають, що

А   соловейко перекрикує матір

Б    увечері не можна дітей «научати», краще говорити вранці

В   коли навкруги така краса, такий спів, не хочеться нікого позбавляти гарного настрою

Г    мати хоче покарати дітей за непослух

Відповідь: В.

7.   «Поетичний практикум».

Визначте ритм і риму уривка вірша Т. Шевченка.

Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть.
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.

(Рима: гудуть — йдуть — ждуть; хати — дівчата.)

§ ІV. Закріплення знань, умінь та навичок

Проблемні питання.

— Як ви думаєте, чому Т. Г. Шевченка знають і люблять у всьому світі? Чому його поезії (або уривки з них) знають напам’ять багато українців, навіть тих, хто живе за кордоном?

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Вивчити вірш Т. Шевченка напам’ять, уміти виразно його розповідати, аналізувати, висловлювати власні почуття та враження.

§ VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Поезія Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати…» справила на мене (нагадала мені)…

Категорія: 5 клас (українська література) | Додав: StudentSun
Переглядів: 3748 | Завантажень: 57 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]