Головна » Файли » Плани-конспекти » 5 клас (українська література)

«Сіроманець»
[ Викачати з сервера (44.0Kb) ] 07.01.2015, 11:19

Мета: ознайомити учнів зі змістом повісті, допомогти усвідомити її ідейно-художній зміст; розвивати навички виразного читання, переказування, виокремлення ключових епізодів, їх коментування

Очікувані результати: учні знають зміст твору, уміють його переказувати, коментувати, висловлювати власну думку з приводу прочитаного; розуміють необхідність виховувати в собі почуття милосердя, відповідальності за свої вчинки та дії.

Теорія літератури: повість, художні образи.

Обладнання: підручник, портрет М. Вінграновського, текст повісті «Сіроманець», ілюстрації до нього

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

Виразне читання віршів М. Вінграновського, їх коментування, аналіз, висловлення власних думок та вражень.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Вовк у народі завжди асоціюється з хитрістю, жорстокістю й нерозважливістю та простакуватістю. Пригадайте народні казки про Лисичку-сестричку та Вовчика-братика, літературні казки, наприклад «Фарбований Лис» І. Франка, усім відомий мультфільм «Ну, постривай!». Разом із тим у вовків є й такі якості, котрі варто було б мати людині,— кмітливість, спритність, витривалість, вірність. Приклади цього ми можемо знайти не лише в казках («Іван-царевич і сірий Вовк», «Мауглі», Р. Кіплінґа, «Лобо» Е. Сетона-Томпсона та ін.), а й у достовірних наукових енциклопедіях про тварин. Тому на нас чекає напівфантастична історія дружби хлопчика й вовка, з якою ми розпочинаємо знайомство на сьогоднішньому уроці.

Повідомлення учнів

Вовк — типовий хижак. Сильні лапи переносять вовка за день на багато десятків кілометрів.

Вовки живуть сім’ями. Як правило, ці тварини поєднуються в сімейні пари на все життя. У зимовий період вовчі сім’ї об’єднуються в зграї. Тут вони підкоряються незаперечному авторитету ватажка, яким завжди стає найсильніший та найдосвідченіший самець. Особливістю відношень між членами зграї є дотримання субординації, тобто підкорення слабкіших сильнішим.

Для зграї характерні взаємовиручка та злагодженість дій. Полюючи вдвох, вовки поділяють обов’язки — один знаходиться в засідці, а другий методично гонить намічену жертву на свого «напарника». Колективне вовче полювання вражає своєю організованістю.

Під час полювання вовк може розвивати швидкість до вісімдесяти п’яти кілометрів на годину.

(З енциклопедії)

§ ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Повідомлення учнів

2.   Виразне читання повісті М. Вінграновського «Сіроманець».

(Учні виразно читають І частину — від початку до епізоду, коли Сашко і Галя йшли зі школи лісом.)

3.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

4.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Чи сподобався вам початок повісті? Яке у вас враження про мову твору?

— Хто такий Сіроманець, що ми дізналися про нього з перших сторінок повісті?

(Сіроманець — це старий осліплий самотній вовк.)

— Чому Сіроманця ненавидів Василь Чепіжний, намагався його позбутися?

(Бо вовк загриз його козу.)

— Чим закінчився поєдинок Чепіжного та Сіроманця?

(Перемогою вовка й соромом для чоловіка.)

— З якою метою до села прилетів вертоліт і як на це відреагував Сашко?

(Вертоліт прилетів, щоб знищити вовка, і це дуже занепокоїло Сашка.)

— За чим Чепіжний поїхав до Києва?

(За вовкодавом, породистим мисливським собакою.)

— Що робив Чепіжний у глинищі?

(Копав яму на вовка.)

— Поясніть фразу: «Для Сашка настали дні щастя і тривог».

(Хлопчика вовк проводжав лісом до школи; Сашко відвів друга в глинища, щоб його не знайшли.)

— Як Сашко випустив Сіроманця з кузні?

§ ІV. Закріплення знань, умінь та навичок

Завдання учням.

З’ясуйте, що є реальним, а що фантастичним у повісті М. Вінграновського «Сіроманець». Результати роботи оформіть у вигляді таблиці.

Орієнтовна відповідь

Реальне і фантастичне в повісті «Сіроманець»

Реальне

Фантастичне

Прив’язаність тварин до людей, їхня вірність, самовідданість, розум та ін.

Розмови Сашка з вовком, думки Сіроманця та ін.

 

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Навчитися виразно читати, переказувати І частину повісті «Сіроманець» за складеним планом, висловлювати власну думку з приводу прочитаного.

§ VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Ця історія дружби хлопчика з вовком видалася мені…

Категорія: 5 клас (українська література) | Додав: StudentSun
Переглядів: 4344 | Завантажень: 82 | Рейтинг: 2.8/19
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]