Головна » Файли » Плани-конспекти » 5 клас (українська література)

Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань в оповіданні Є. Гуцала «Лось»
[ Викачати з сервера (22.2Kb) ] 07.01.2015, 11:23

Тема: Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань в оповіданні Є. Гуцала «Лось»

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над творчим доробком Є. Гуцала добра і зла, любові та милосердя;
  • розвивальна: розвивати вміння переказувати оповідання, визначати його тему та жанрові особливості, удосконалювати комунікативні вміння характеризувати образи, давати власну оцінку зображуваному;
  • виховна: виховувати турботливе ставлення до світу прирооди, до рідних людей як неодмінну рису гуманної, гідної поведінки.

Теорія літератури: оповідання, його жанрові особливості; тема, художні образи, художні засоби.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

ХІД УРОКУ

I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ

II.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1.Що вам відомо про життя та творчість Є. Гуцала?

2.Доведіть, що твір «Лось» є оповідання?

3.Перевірка складеного плану, коментування

III.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1.Слово вчителя

Із казок, інших художніх творів, навіть із власних спостережень ви знаєте, що Добро постійно бореться із Злом. Але інколи важко розрізнити, що добре, а що – погане. Наприклад, близькі, рідні люди – це добре. А якщо вони чинять жорстоко, несправедливо, думають лише про власну користь, завдають шкоди природі? Як ставитися до таких родичів? У подібній ситуації вибору опинилися і хлопчики – ваші однолітки. Про це ми і міркуватимемо сьогодні на уроці.

IV.ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ, МЕТОЮ І ЗАВДАННЯМ УРОКУ

V.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

VI.СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

  • Визначте тему оповідання (врятування хлопчиками лося; підступний вчинок дядька, який згубив тварину знічев’я; ставлення до природи різних людей)
  • Доведіть, що твір Є. Гуцала «Лось» - оповідання (невеликий за обсягом; лише три герої; розповідається про незначну кількість подій протягом нетривалого часу; є сюжет з усіма його елементами)

2.Завдання пошуково-дослідницького характеру

  • Порівняйте образи людей в оповідання «Лось» Є. Гуцала. З’ясуйте, що вони уособлюють.

Герої

Хлопчики-підберезники

Дядько Шпичак

Що уособлюють

Добро, милосердя, справедливість

Зло, шкоду, безсердечність, боягузтво

Дії

Кинулися рятувати звіра, незважаючи на небезпеку; кмітливо придумали спосіб порятунку, хоч були маленькі й слабосилі

Дорослий, але сидів і насмішкувато з кущів спостерігав, як діти рятували лося; вистрілив у нього; боячись покарання, хотів його позбавитися

Портрет

Обидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями і схожі на одного так, як маленький гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда

Кругленький, як підпалок, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких він тонув мало не по пояс. Радість на його обличчі змагалася з настороженістю, і від того воно бралося то темними, то світлими спалахами

Характер

Кмітливі, сміливі, добрі, милосердні, справедливі, невідступні в захисті своїх гуманних переконань

Підлий, підступний, жорстокий, несправедливий, жадібний, боягузливий; навіть прізвище має неприємне

 

VII.ЗАКРІПЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ ТА ФОРМУВАННЯ ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК

1.З’ясуйте, у чому, на ваш погляд, виявляється авторське ставлення до своїх героїв? (У відповідному змалюванні портретів, дій, характерів персонажів, художніх засобах, які для цього використовуються. Наприклад: портрет героя, якому автор не симпатизує – Шпичка – теж непривабливий).

2.Знайдіть опис  лося, зачитайте їх і зробіть висновки. (Висновки: природа красива й велична, але в ній діють досить жорстокі закони (лось – вовки, лось – крига на річці); стосунки з людьми  складаються по-різному (одні рятують, як мисливці від вовчої зграї, хлопчики-підберезники, працівники заповідника; інші шкодять, гублять, як дядько Шпичак – браконьєр).

3.Вікторина «Спостережливий читач». Установіть, про кого йдеться в наведених цитатах.

  • «Кругленький, як підпалок, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких тонув мало не по пояс» (Шпичак)
  • «… був розсудливий та відважний, і сокира в його руках не закуняла» (Старший брат)
  • «Він стежив за їхньою роботою, і по його тілу подеколи пробігали дрижаки, ніби йому було дуже морозко» (Лось)
  • «… одвернувся, приховуючи сльози» (Менший брат)
  • «Припав до землі, всім великим тілом прислухаючись, чи далеко ще весна» (Лось).

VIII.СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

1.Хто найбільше назве за одну-дві хвилини звірів, що поширені в наших лісах? (Письмово)

2.Хто останній назве твір, у якому героями виступають тварини?

3.«Лото». З’єднайте картки (епітети зі словами, яких вони стосуються). (Грають чотири учасники).

4.Бесіда з учнями

  • Як ви гадаєте, чому хлопці врятували тварину? Як це їх характеризує? Як би вчинили ви на місці хлопців?
  • Чому лось не злякався людей?
  • Чому Шпичак убив лося? Який прикметник можна дібрати для характеристики образу дядька хлопців?
  • Знайдіть у тексті опис лося. Зверніть увагу на очі тварини.
  • Чи очікували діти подібної розв’язки пригоди? Як вони відреагували на вчинок Шпичака?
  • Про що свідчить бажання Шпичака, щоб лось ожив?
  • Як ви розумієте задум автора?
  • Що в оповіданні вас найбільше схвилювало?
  • Як ви гадаєте, чому хлопці не відступилися від свого наміру звернутися до заповідника?
  • Чому, на вашу думку, хлопці нічого не сказали Шпичаку, коли він пропонував їм роги лося?

5.Складання асоціативного гроно до образу Шпичака. Робота в групах.

6.Робота над структурою оповідання. Доберіть із твору цитати, які б відповідали наведеним структурним елементам твору: зав’язка, розвиток дії, кульмінація, кінцівка.

7.Гра «Так чи ні»

  1. Раніше лось жив у Тайзі (так)
  2. Василь Шпичак доводився рідним дядьком хлопцям (так)
  3. Лось хотів піти до села, бо страждав від голоду? (ні)
  4. Лось пішов до річки, щоб напитися (так)
  5. Діти спершу боялися рятувати лося (ні)
  6. Шпичак убив тварину випадково (ні)
  7. Дядько пропонував дітям роги та м'ясо лося за мовчанку (так)
  8. Оповідання «Лось» починається з портрета хлопчиків (____)
  9. Хлопчиків звали Василько й Миколка (____)
  10. Лось жив у заповіднику (____)
  11. На початку оповіді лось відчував, що зустрінеться з хлопчиками ()
  12. Тривожний настрій лося був ніби попередженнями трагічного закінчення твору (___)
  13. Автор називає хлопчиків у творі грибочками-боровичками (___)
  14. Лось провалився під лід (____)
  15. Події в оповіданні відбувалися на початку зими (___)
  16. Лось пішов на лід, щоб перейти на другий берег річки (___)
  17. Восени за лосем гналася зграя вовків (___)
  18. Братики приїхали в ліс по ягоди горобини (____)
  19. Щоб врятувати лося, брати почали рубати й накидати на лід гілки дерев (____)
  20. Особлива деталь опису зовнішності лося – сильні ноги (___)
  21. Шпичак не повірив, що хлопчики повідомлять охороні заповідника (___)
  22. Шпичак не бачив, як лось тонув в ополонці (___)
  23. Шпичак злякався, що його покарають, і розкаявся у своєму вчинку
  24. Твір «Лось» - оповідання.
  25. Головна думка оповідання «Лось» -
  26. У вірші «Чарівники» чарівниками названо –
  27. Основний художній засіб, який використовує автор у вірші «Зірка»

28)Запишіть, що Вас найбільше вразило в оповіданні «Лось» Є. Гуцало.

IX.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

X.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

 

 

 

 

Різкуватий

 

Звук

Великий

 

Звір

Останній

 

Кущ

Стара

 

Гілляка

Прив’ялі

 

стеблинка

 

Зимове

 

Небо

Блідо-рожевий

 

Диск

Жалібне

 

Поскрипування

Новий

 

Ривок

Блакитне

 

Шумовиння

 

Неясний

 

Страх

Синюватий

 

Іній

Рання

 

Весна

Пустельна

 

Поляна

Висока

 

трава

 

Невблаганна

 

Течія

Лагідне

 

Лице

Маленький

 

Гриб

Розсудливий

 

Брат

Сріблистий

 

Серпанок

 

Категорія: 5 клас (українська література) | Додав: StudentSun
Переглядів: 8060 | Завантажень: 263 | Рейтинг: 4.3/17
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]