Головна » Файли » Плани-конспекти » 5 клас (українська література)

Микита Кожум'яка
[ Викачати з сервера (25.1Kb) ] 07.01.2015, 11:36

2.2. Тема: зображення мужності українського народу в боротьбі проти печенігів.

2.3. Ідея: уславлення патріотизму, мужності та сміливості українських народних героїв.

2.4. Виразне читання твору «Микита Кожум'яка».

2.4.1. Опрацювання твору «Микита Кожум'яка» у формі бесіди за питаннями, 

- Як автор зображує ворогів? 

- Чи знайшов Володимир героя серед своїх вояк? Хто виголосився

захистити батьківщину? 

- Що придумав хан? На що він очікував?

- Як минав двобій? Знайдіть описання в тексті, 

- Хто переміг? Як ця непересічна подія назавжди увійшла в історію нашої країни?

3. Вікторина «Вгадай мене»

Впізнайте персонажа твору за описом.

1. Боязливий, хитрий, але вірить у свою перемогу. (Хан)

2. Військовий, дужий, непереможний. (Воїн-печеніг)

3. Кремезний, сором'язливий, має неабияку силу. (Микита Кожум'яка)

4. Талановитий стратег та захисник батьківщини. (Князь Володимир)

4. Теорія літератури

Гіпербола — художній засіб явного і навмисного перебільшення для посилення виразності і підкреслення сказаної думки.

Віршовий ритм — це повторення сумірних мовних одиниць, що ними є самі віршовані рядки, які промовляються поспіль один за одним.

Драматичний твір — це твір, написаний у формі мови персонажів і ремарок. Основною її ознакою є призначення її для театрального спектаклю. Текст драматичного твору розпадається на дві частини — мови героїв і ремарки, що вказують режисеру на декорації і дії персонажів.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Тестове опитування

1. Князь сумував, бо… а) змій хотів відібрати в нього країну й правити замість князя; б) Змій хотів забрати дочку князя; в) Змій хотів убити всіх мешканців князівства.

2. Дід прийшов до князя, бо… а) хотів дістати винагороду за перемогу над Змієм; б) хотів, щоб його син одружився з Князівною; в) хотів допомогти народові.

3. Микита піддався на умовляння… а) старців; б) свого батька; в) чужих дітей.

4. Яку винагороду пообіцяла дівчинка герою за перемогу над Змієм… а) Любов Князівни; б) Півцарства; в) вдячність від народу.

5.  Після вбивства якого князя печеніги пішли ордою в Україну? 

А Ярослава;                                 Б Святослава;

В Ярополка;                                 Г  Святополка.

6.  Який титул мав керманич печенігів? 

А Бай;                                           Б цар; 

В тур;                                            Г  хан.

7.  Що запропонували печеніги київському князю? 

А Улаштувати герць найсильніших воїнів;

Б укласти перемир'я;

В битися до останньої краплі крові;

Г обмінятися полоненими.

8.  Як автор характеризує бійця печенігів?

А Удвоє більший за ведмедя;     

Б втроє дужчий за вола; 

В великий, як скала;                  

Г найсильніший.

9.  Чому дід був впевнений, що Кожум'яка зможе поборотися з воїном-печенігом?

А Тому що він був охочий до бійок;

Б тому що крім нього ніхто більше не визвався на бій;

В тому що він якось роздер шкуру;

Г тому що він був його найулюбленішим сином.

10.  Як описує автор Микиту Кожум'яку?

А Соромливий, мовчазний, невисокого зросту;

Б розбишака, шибайголова;

В величезного зросту і недужої сили;

Г  маленький, непоказний, але дужий.

11.  Як перевіряв князь на міць добровольця? 

А Наказав вночі пробратися до печенігів;

Б наказав боротися з роздратованим биком; 

В влаштував двобій з командиром свого війська; 

Г  повірив йому на слово.

12.  Чим закінчився двобій Кожум'яки з воїном-печенігом? 

А Бій було зупинено;                   

Б переміг воїн-печеніг; 

В бій не відбувся;                         

Г переміг Кожум'яка.

12.  Як уславив Ярослав місце славетного двобою? 

А Подарував цю землю переможцю;

Б поставив пам'ятник;

В побудував місто;

Г  посадив віковічний дуб.

2. Робота з картками в парах (групах) 

Картка № 1

1. Напишіть міні-твір на тему «Микита Кожум'яка — герой з народу» (5-7 речень).

2. Пригадайте, хто у творі був мовчазним то сором'язливим. (Микита Кожум'яка)

3. Знайдіть уривок у тексті, який описує, як Ярослав дбав про Київ.

Картка № 2

1. Напишіть міні-твір на тему «Чи хотів би я бути схожим на Микиту Кожум'яку?» (5-7 речень)

2. Пригадайте, хто у творі був засмученим. (Володимир)

3. Знайдіть уривок у тексті, який описує, що Ярослав не любив воювати.

Картка № З

1. Напишіть міні-твір на тему «Одвічні вороги Київської Русі» (5-7 речень).

2. Пригадайте, хто у творі сміявся. (Воїн-печеніг)

3. Знайдіть уривок у тексті, який описує, як Ярослав зустрічав гостей.

Картка № 4

1. Напишіть міні-твір на тему «Переяслав — символ перемоги» (5-7 речень).

2. Пригадайте, хто у творі хотів перехитрити суперника. (Хан)

3. Знайдіть уривок у тексті, який описує хоробрість його брата Мстислава.

Картка № 5

1. Напишіть міні-твір на тему «Захищати батьківщину — наш одвічний обов'язок» (5-7 речень).

2. Пригадайте, хто у творі порекомендував князеві Микиту. (Батько Микити)

3. Знайдіть уривок у тексті, який описує заповіт Ярослава.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Учитель. «Микита Кожум'яка» — твір про народного героя та уславлення перемог українського народу в боротьбі із загарбни-ками-печенігами.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до позакласного читання.

 

 

Схарактеризуйте героїв п’єси-казки О. Олеся «Микита Кожум’яка».

І група — Микита Кожум’яка.

(Сильний, мужній, безкорисливий, вередливий.)

ІІ група — Князь і Князівна.

(Люблячі батьки; Князь більш рішучий, упевнений, активно намагається протидіяти лиху; Княгиня більш печальна, розгублена, зневірена.)

ІІІ група — Дівчина.

(Мужня, самовіддана, здатна навіть до самопожертви заради порятунку Князівни.)

IV група — Воєводи.

(Одні за те, щоб скоритися, зневірені; інші пропонують боротися, шукати вихід.)

 

 

Гіпербола — поетичне перебільшення. Наприклад, Іван-богатир приніс додому панську комору зі збіжжям, названий батько одним поглядом спалив млин, хлопець м'яв шкіру і роздер її, вирвав шматок м'яса з бика тощо.
   Авторські пояснення у тексті п'єси називаються ремарками. Отже, у ремарках вказується, які дійові особи виступають у п'єсі, що вони роблять і якими жестами висловлюють свої почуття, а також — що відбувається на сцені. Крім того, ремарки пояснюють, як потрібно обладнати сцену для постановки п'єси. Ремарки допомагають уявити персонажів та обстановку, у якій вони діють.

 

 

  1. Упорядниками «Повісті времених літ» були ченці Антоній і Феодосій?
  2. У літописах події укладено за часом правління київських князів?
  3. Усі літописні оповідання починаються зі слова «В літо…»?
  4. Деякі літописні оповідання розповідають про життя і діяльність Ярослава Мудрого?
  5. У «Повісті временних літ» вміщено легенду про заснування міста Києва?
  6. Перед легендою про заснування міста Києва стоїть дата 977 рік?
  7. Київ заснували три брати – Кий, Щек і Хорив?
  8. Старшим серед братів був Хорив?
  9. Кий був перевізником?
  10. Кий спочатку жив там, де за часів літописця був Боричів узвіз?
  11. У Києві є гори Щекавиця і Хоривиця, названі на честь Київських братів?
  12. Кий був князем, бо його приймав у себе грецький цар?
  13. На Дніпрі Кий ще заснував містечко Києвець?
  14. Кий, Щек і Хорив та сестра Либідь померли в Київці?
  15. Князь Святослав зображений у літописі як хоробрий воїн?
  16. Князь Святослав любов пишне вбрання і вишукані страви?
  17. «Іду на ви!» - це попередження князя Святослава ворогам.
  18. Греки обманули князя Святослава перед боєм?
  19. Військо князя Святослав в бою з греками налічувало двісті тисяч?
  20. Греки виставили перед князем Святославом удвічі більше військо?
  21. «Мертві не знають ганьби…», - казали перед боєм греки?
  22. Князя Святослава убив печенізький князь Куря?
  23. Німці та євреї пропонували князеві Володимиру прийняти їхню віру?
  24. Київські посли ходили на Дон вивчати віру інших народів?
  25. 988 року князь Володимир прийняв християнство?
  26. На честь перемоги над печенігами Ярослав Мудрий побудував Софіївський собор?
  27. При Ярославі Мудрому християнську віру переслідували?
  28. Ярослав Мудрий багато зробив для поширення книг на Русі?
  29. Ярослав Мудрий продовжив справу свого батька князя Володимира?
  30. Літописи є історичною й художньою пам’яткою нашого народу?

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

  1. Запиши, як би ти пояснив (-ла) своїм молодшим братикові чи сестричці, що навчається в третьому класі, у чому історична й художня цінність літопису «Повість временних літ»?

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Олександр Олесь «Княжа Україна»

  1. Для написання твору Олександр Олесь використав літописи?
  2. Ярослав Мудрий зображений у період його боротьби за князівський престол?
  3. Брат Ярослава Мудрого Святополк зруйнував країну?
  4. Ярослав Мудрий був князем-воїном?
  5. Ярослав Мудрий відбудував і збагатив країну?
  6. З Ярославом Мудрим хотіли дружити й поріднитися правителі багатьох країн?
  7. Заповіт Ярослава Мудрого дітям – битися з ворогами?
  8. Діти виконали заповіт Ярослава Мудрого?

«Микита Кожум’яка»

  1. «Микита Кожум’яка» - драматичний твір?
  2. Події у творі відбуваються за часів Ярослава Мудрого?
  3. Про Змія, його безчинства ми дізнаємось з розмови князя і княгині?
  4. Змій забрав князівну в полон?
  5. Змій дав князеві три дні на виконання його наказу?
  6. Князь на нараді наказав воєводам вирушати в похід проти Змія?
  7. Воєводи відмовилися воювати зі Змієм?
  8. На нараді в князя воєводи були хоробрі лише на словах?
  9. Старий Кожум’яка на нараді повідомив, що його старший син може побороти Змія?
  10. Микита Кожум’яка був запальний і нестримний?
  11. Старий Кожум’яка погодився допомогти князеві за новий будинок і багато золота?
  12. Микита Кожум’яка прийшов до князя в палати?
  13. Микита Кожум’яка був ковалем?
  14. Старий Кожум’яка мав п’ятеро синів?
  15. До Микити Кожум’яки тричі приходили прохачі від князя?
  16. Микита Кожум’яка погодився піти на Змія, коли його попросили старці?
  17. Деталь потрета Микити Кожум’яка – вуса?
  18. Микита Кожум’яка вийшов на двобій зі Змієм із залізною булавою?
  19. Твір «Микита Кожум’яка» написаний за мотивами народної казки?
  20. У творі «Микита Кожум’яка» є казкові елементи?
  21. Слова дійових осіб у драматичному творі називаються ремарками?
  22. Підказки для режисера автор дає в ремарках?

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

  1. Виписати цитату з твору, як про Микиту Кожум’яка говорять: Ів. – Батько; ІІв. – Брати; ІІІв. – Люди.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Категорія: 5 клас (українська література) | Додав: StudentSun
Переглядів: 12499 | Завантажень: 317 | Рейтинг: 3.4/13
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]