Тема: М. Рильський «Осінь-маляр із палітрою пишною…», «Люби природу не як символ…»
Мета:
- навчальна: продовжувати роботу над поетичними творами М. Рильський, навчати відтворювати емоції та почуття ліричного героя творів, порівнюючи їх із власним образним баченням природи;
- розвивальна: розвивати логічне мислення п’ятикласників, пам’ять, уміння висловлювати власні думки, робити висновки, умотивовуючи власні судження;
- виховна: виховувати естетичні почуття, трепетне ставлення до природи.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник.
ХІД УРОКУ
I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ
II.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1.Комунікативний практикум
- Поезія – пам’ятник, у якому зберігаються найкращі й найщасливіші моменти найкращих і найщасливіших людей (П. Шеллі)
- Поезія – особлива манера сприймати зовнішній світ, спеціальний орган, який просіює матерію і, не змінюючи, преображає її (Г. Флобер)
- Поезія – це потік радості, болі, здивування та мала кількість слів із словника (Дж. Джербан).
- Поезія є найвищим родом мистецтва (В. Бєлінський).
- Джерелом поезії є краса (М. Гоголь)
IV.ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ, МЕТОЮ І ЗАВДАННЯМ УРОКУ
V.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
VI.СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Виразне читання вірша М. Рильського «Осінь-маляр із палітрою пишною…»
2.Словникова робота
3.Спостереження над текстом, евристична бесіда
- У чому незвичайність образу осені?
- Як поступово розкривається образ осені, змальовуються її дії? Запишіть цей ланцюжок.
- Які найпоширеніші художні засоби вжито у вірші?
- Чи помітили ви якісь особливі слова, вирази, що звертають на себе увагу, увиразнюють мову?
- Якими словами можна виразити настрій, що його викликає ця поезія?
- Чим ця поезія близька до малярства?
- Які епітети автор використовував для опису осені?
4.Робота з підручником
VII.ЗАКРІПЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ ТА ФОРМУВАННЯ ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК
1.Виразне читання «Люби природу не як символ…»
2.Словникова робота
3.Евристична бесіда
- Чому на вашу думку, у вірші «Люби природу не як символ…» природу названо матір’ю?
- Як ви розумієте слова Будь же сином, а не естетом?
- Прокоментуйте останні два рядки поезії.
- До кого автор звертається у поезії?
- Яка головна думка вірша?
4.Робота з підручником.
VIII.СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
1.Вікторина «З якої поезії рядки»
Назвіть твір, із якого взяті рядки, а також укажіть автора поезії.
- «Я йду, іду - / Зворушений. / Когось все жду - / Сіваючи (П. Тичина «Гаї шумлять»)
- «Затихло все, тільки дівчата / Та соловейко не затих» (Т. Шевченко «Садок вишневий коло хати»)
- «Розстилає туман сивий, / І тьмою німою / Оповиє тобі душу» (Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе…»)
- «Журавлів я з вирію стрічаю / і прошу перо у журавлів» (Є. Гуцало «Журавлі високі пролітають..,»)
- «І невабом знову люде / багатіти почали, / І Дніпром човни чужинців / Знову в Київ попливли» (О. Олесь «Ярослав Мудрий»).
- «Вона – це мати. Будь же сином, / А не естетом» (М. Рильський «Люби природу не як символ»).
- «Ранок – все відчарував: / сині квіти поміж трав, / і метелика, і бджілку» (Є. Гуцало «Чарівники»).
IX.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
X.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.Виконати тестові завдання на с. 229 – 230, та впр. 6 – 11 на с.230
|