Головна » Файли » Плани-конспекти » 5 клас (українська література)

Любов до життя, краса природи у вірші П. Тичини «Гаї шумлять…», «Блакить мою душу обвіяла…»
[ Викачати з сервера (28.2Kb) ] 07.01.2015, 11:48

Тема: Любов до життя, краса природи у вірші П. Тичини «Гаї шумлять…», «Блакить мою душу обвіяла…»

Мета:

  • навчальна: продовжувати  роботу з поезіями П. Тичини, зокрема ознайомити учнів із художніми особливостями творів «Гаї шумлять…» та «Блакить мою душу обвіяла…»;
  • розвивальна: розвивати вміння виразно та  вдумливо читати поезію, формувати почуття усвідомлювати зміст віршів, висловлювати свої відчуття, відтворювати в уяві картини природи, спостережені в поезії;
  • Виховна: розвивати естетичні смаки, виховувати відчуття краси образного слова.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

ХІД УРОКУ

I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ

II.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

  1. Розповідь про П. Тичину.

Виразне читання П. Тичини «Не бував ти у наших краях…», аналіз вірша, висловлення власної думки щодо прочитаного.

III.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV.ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ, МЕТОЮ І ЗАВДАННЯМ УРОКУ

V.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1.Бесіда з учнями

  • Яку пору року та який час доби описує П. Тичина? Чому ви так думаєте?
  • За допомогою чого  поету вдається тонко передати красу природи?
  • Поезію П. Тичини називають «музикальною». Митець досягає «звучання» свого твору за допомогою використання слів на позначення звуків, а також у рядках повторює кілька разів той самий голосний чи приголосний звук. Знайдіть у поезії приклади цих прийомів.
  • Знайдіть рядки, де говориться про шум гаю та шелест трав. Виділіть у словах звуки, що допомагають «почути» цей шум.
  • Як ви розумієте образний вислів «Думки пряде над нивами»?
  • Що хотів автор сказати вам у творі?
  • Порівняйте аудіозапис та власне прочитання. Чи однаковий настрій виявився у вас та у виконавця твору?

VI.СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Письмова робота

Головна думка – відчуття повноти та радості життя, замилування красою рідної природи.

2.Опрацювання «Гаї шумлять»

Вірш наповнений зоровими (що ми бачимо) і слуховими (що ми чуємо) образами. (Накресліть схему в зошиті, знайдіть ці образ у вірші).

Слухові образи

Зорові образи

Гаї шумлять – я слухаю;

Дзвін гуде іздалеку;

Когось все жду – співаючи під тихий шепіт трав;

Горить-тремтить ріка, як музика

Хмарки біжать – милуюся;

Думки пряде – над нивами – приливами; щось мріє гай – над річкою; ген неба край – як золото

З’ясування ролі художніх засобів у вірші:

  • Повторів (милуюся-дивуюся; нивами-приливами; співаючи-кохаючи; горить-тремтить);
  • Порівняння (купаючи мене, мов ластівку; мов золото – поколото; горить-тремтить ріка, як музика).

3.Гра «Хто швидше»

  • Випишіть із твору порівняння. Обґрунтуйте доцільність використання цих засобів мовної виразності.
  • Випишіть із твору всі персоніфікації. Для чого автор уводить їх у текст?

4.Словникова робота

  • Поясніть значення слів «маювати», «причатситись», «кротость»

VII.ЗАКРІПЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ ТА ФОРМУВАННЯ ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК

1.Бесіда з учнями

  • Яка тема цього твору?
  • Чим сподобалась вам ця поезія? Який настрій вона викликає?
  • Виділіть у творі рими? (Ри́ма (грец. rhýthmos — мірність, сумірність, узгодженість) — співзвуччя закінчень у суміжних та близько розташованих словах, які можуть бути на місці клаузул або перебувати в середині віршового рядка.)
  • Знайдіть слова та вислови, якими виражено почуття поета, його настрій. Чи відповідає настрій автора вашому?
  • Знайдіть у вірші порівняння. Яку роль вони виникають?
  • Що надає поезії музичності?
  • Яка головна думка твору?

VIII.СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

1.Вікторина «Продовжте речення»

  • Павло Григорович Тичина народився на…
  • Як і Тарас Шевченко, у  дитинстві П. Тичина мріяв стати…
  • Батько майбутнього поета працював…
  • У родині П. Тичини було …. дітей
  • Письменник, Який першим оцінив творчий талант, майбутнього митця, став…
  • Павла Тичину двічі висували на здобуття … премії, але від неї відмовився.
  • Перша збірка поета мала назву…
  • Особливістю віршів П. Тичини можна вважати…
  • Павло Тичина знав… мов

2.Пошукову-дослідницькі завдання та запитання

  • Запишіть з поезії художні образи і схарактеризуйте їх

Образ

Характеристики

Художній засіб

Я (ліричний герой, автор)

Слухаю, милуюсь, дивуюся, чого душі моїй так весело; купаючи мене, мов ластівку; все жду співаючи кохання

Перелічення

Порівняння

 

Гаї, гай

Шумлять, мріє

Метафора

Хмарки

Біжать

Метафора

Дзвін

Гуде; думки пряде

Метафора

Ниви

Приливи

Епітет

Трава

Тихий шепіт голуб’ячий

Епітет

Неба, край

Як золото-поколото

Порівняння, метафора

Ріка

Горить-тремтить, як музика

Метафора, порівняння

  • Зробіть висновок

(Поезія сповнена метафор, порівнянь, які образно й красиво передають почуття ліричного героя, його замилування природою, що надихає на мрії-сподівання).

  • Словникова робота

Причастилися – тут: доторкнулися

Крутості – спокійності

Мають – буяють, квітують

3.Заповніть «Коло Вена» (спільне та відмінне у віршах П. Тичини «Гаї шумлять…» і «Блакить мою душу обвіяла…»)

 

 

 

 

 

 

 

IX.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

X.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити напам’ять «Гаї шумлять» або «Блакить…»

Намалювати ілюстрації до одного з вивчених віршів

Категорія: 5 клас (українська література) | Додав: StudentSun
Переглядів: 5985 | Завантажень: 122 | Рейтинг: 3.5/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]