Головна » Файли » Плани-конспекти » 5 клас (українська література) |
[ Викачати з сервера (19.2 Kb) ] | 07.01.2015, 10:45 | ||||||||||
Тема: Літературні казки. Відмінність літературної казки від народної. Дитинство І. Франка. Мета:
Теорія літератури: літературна казка, біографія письменника. Обладнання: підручник, матеріали до біографії. Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ II.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Ми з вами познайомилися з казками, які склав народ і передавав з уст в уста, від покоління до покоління протягом сотень років. Але коли виникло письмо, художня література, письменники теж почали писати казки. Звичайно, взірцем для них були фольклорні твори, однак багато чого вони внесли і самі. Хто складав казки й чому, чим відрізняється літературна казка від народної – дізнаємось сьогодні на уроці.
III.СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Багато казок мають свого автора, тобто їх складав не народ, а конкретна людина. Складаючи свої оригінальні казки, письменники спираються на кращі зразки народної творчості, черпаючи сюжети й мотиви з цього безцінного джерела. Такі казки називаються авторськими, або літературними. В українській літературі казки писали так звані знані майстри слова, як І. Франко, Леся Українка, В. Симоненко, В. Нестайко та ін. Із зарубіжної літератури вам відомі казки Г.К. Андерсена, Ш. Перро, братів Грімм. Літературна казка має риси: незмінності (літературна казка не може мати декілька варіантів, її текст змінювати неможна), визначеність автора (про письменника відомо все: біографія, світоглядні позиції, прагнення), в авторській казці зазвичай події відбуваються в чітко визначеному місці, тобто є часткою реального життя, усталена композиція (традиційні зачин, кінцівка, повтори), переважно щасливий кінець (добро перемагає зло). Отже, літературна казка – це авторський прозовий чи віршований твір, заснований на фольклорних джерелах або цілком оригінальний, що змальовує пригоди вигаданих або традиційних казкових героїв.
Іван Якович Франко народився 27 серпня 1856 р. в с. Нагуєвичах, що неподалік від Львова. Був здібним, вчився читати українською, німецькою та польською мовами (українською навчився читати за 10 днів). Однокласники згадували, що І. Франко писав за них твори і всі були різноманітними незважаючи на те, що була одна теми. А вчитель дивувався, як швидко підвищувалася грамотність у класі. Сам І. Франко любив писати довгі твори, що заповнювали весь зошит і вчителі не завжди хотіли їх читати. Навчаючись у гімназії, Іван зібрав чималу бібліотеку – майже 500 книжок, захоплювався фольклором. Його завжди можна було зустріти з книгою, бо за його словами: «Книга – морська глибина: Хто в них пірне аж до дна, той, хоч і труду мав досить, Дивнії перли виносить». Особливе місце посідають його твори для дітей. Дуже популярна є збірка казок «Коли ще звірі говорили». До неї увійшли «Фарбований Лис», «Осел і Лев», «Як Лисиця сама себе перехитрила», «Лисичка і Журавель» та ін. У них змальовувались риси тварин: хитрість лисиці, упертість осла чи незграбність ведмедя.
IV.ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ V.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Дочитати казку «Фарбований Лис» с. 65 – 72. Виконати завдання на с. 74 – 75 (1 – 3, 10) | |||||||||||
Переглядів: 10969 | Завантажень: 157 | |
Всього коментарів: 0 | |