Головна » Файли » Плани-конспекти » 5 клас (українська література)

Дивовижний світ природи в поезіях Є Гуцала «Зірка», «Чарівники», «Журавлі високі пролітають…»
[ Викачати з сервера (22.1 Kb) ] 07.01.2015, 11:24

Тема: Дивовижний світ природи в поезіях Є Гуцала «Зірка», «Чарівники», «Журавлі високі пролітають…»

Мета: ознайомити учнів із дивовижним світом природи України в поезіях Є. Гуцала «Зірка», «Чарівники», «Журавлі високі пролітають…»; розвивати в школярів образне мислення й навички виразного читання; виховувати любов до природи.

Обладнання: підручник, зошит, картки.

 

Кому місяць світить, тому й зорі всміхаються (Народна мудрість)

 

ХІД УРОКУ

I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ

II.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

III.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1.Слово вчителя.

Євген Гуцало — майстер не лише прозових творів, а й ліричних, віршованих. У його поезіях оживають зорі та місяць, ніч та ранок, а журавлі своїм пером описують красу рідної землі. Ці твори письменника чарівні, від них віє казкою, і про них ми поговоримо сьогодні на уроці

IV.ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ, МЕТОЮ І ЗАВДАННЯМ УРОКУ

V.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

VI.СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Ознайомлення із постаттю письменника (опрацювання статті на с.214)

2.Розгадайте угорський кросворд

м

о

п

о

ц

а

е

е

д

і

в

і

к

П

т

а

я

л

я

і

і

а

н

н

о

с

ф

Т

ф

о

р

а

ь

і

Е

п

е

р

с

о

н

т

  • Невеликий прозовий твір, у якому зображено переважно один епізод із життя персонажів (Оповідання)
  • Перенесення назви з одних предметів чи явищ, дій, ознак на інші на основі подібності між ними (Метафора)
  • Оповідання Є. Гуцала (Лось)
  • Художній засіб, який полягає в «оживленні» предмета або явища (Персоніфікація)
  • Художнє означення (Епітет)

VII.ЗАКРІПЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ ТА ФОРМУВАННЯ ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК

1.Читання вчителем вірша «Зірка

2.Словникова робота

  • Словникова робота

Коромисло — зігнута палиця, що кладеться на плече, за допомогою якої носили відра з водою.

  • Словникова робота.

Вчарувала — зачарувала.

Роздолля — широкий простір.

Баского вітра — рвучкого, швидкого, пружного вітра; зазвичай баскими бувають коні.

  • Словникова робота.

Вирій — теплі краї, де зимують птахи.

Звідало — відчуло.

 

3.Робота над розвитком образного мислення

  • Знайдіть слова, які позначають предмети, що мають колір (зірка, море, срібло, ліси, луки, маки, калина)
  • Які кольори вони позначають (Зірка й срібло – сріблястий; море – синій; ліси й луки – зелений; маки й калина – червоний).
  • Що здавна символізує в українців зірка? (Зірка або зоря – символ животворної й плодючої природи; дівчини-красуні, кохання; маки й калина – червоний).
  • Що з переліченого символізує зірка Є. Гуцала?.

4.Визначення художніх засобів

  • Що означає вислів срібло з відер ллється?
  • Як називається художній засіб (троп) використаний у цьому вислові? (метафора)
  • Знайдіть у вірші персоніфікацію (зірка ходить, зірка йде по воду, сміється…)

5.«Анкета» ліричного героя

Тема твору

 

Ідея

 

Жанр

 

Настрій

 

Художні засоби

 

6.Спостереження над текстом.

— Як побудований вірш, зі скількох частин він складається?

(Перша строфа — це опис ночі-чарівниці, друга — опис ранку; у третій строфі вони протиставляються; остання строфа, що складається усього з двох рядків, об’єднує поняття день і ніч, вони нерозривні, не можуть існувати одне без одного, так було і буде завжди.)

VIII.СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

1.Виразне читання поезії «Чарівники»

2.Бесіда з учнями

  • Яку картину змальовує майстер слова в поезії?
  • Який настрій викликав у вас цей вірш?
  • Як ви гадаєте, чи можна вважати ніч і день суперниками, виходячи із змісту поезії «Чарівники»?
  • Чому автор обрав саме таку назву для свого вірша?
  • Кого саме автор назвав чарівниками у цьому вірші?
  • Яку пору відображено в поезії? (Літо – у цвіту вишнева гілка, метелик, бджілки).
  • Опишіть, як характеризується ранок, за допомогою яких художніх засобів він описується. (Щирий трудівник, і сам до роботи звик, й інших до цього спонукає; використовуються епітети, персоніфікація.)
  • Що у творі повторюється, яку роль це відіграє? (Початкові слова рядків — не, ні, і; це більше ритмізує вірш, увиразнює, виділяє образи.)
  • Про що говорить вживання автором зменшено-пестливих слів? (Про захоплення природою, зачарування нею.)

3.Визначення художніх засобів

Епітети: сині квіти, баский вітер, вишнева гілка.

Персоніфікація: ніч зачарувала звіра, птицю; ранок – все відчарував; ранок… трудиться звик, до праці всіх розбудить; два оці чарівники … живуть.

  1. Гра «Знайди пару».

Поєднайте рядки з назвами віршів, із яких їх узято.

Та завжди із вирію
Вертало

 

«Зірка»

До святої отчої землі
На заквітчану у місяць
Срібну Україну

 

«Чарівники»

Не побачиш вітра в полі
Ні тополю на роздоллі

 

«Журавлі високі пролітають»

 

2)   Поєднайте приклади художніх засобів із назвами.

Баского (вітра), щирий (трудівник)

 

персоніфікація

Коли зірка йде по воду — весело сміється

 

епітети

Ллється чисте срібло з відер

 

метафора

 

 

IX.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1.Метод «Мікрофон»

  • Чому на вашу думку, Є. Гуцало з такою любов’ю ставиться до природи?
  • У чому полягає відповідальність людини перед навколишнім світом?
  • Що означає вислів «уміти бачити красу»? Чи всі люди мають таку можливість? Чому дехто цієї краси не помічає?
  • Як ви розумієте епіграф до уроку?

X.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.Прочитайте вірш «Є. Гуцала «Журавлі високо пролітають…»

2.«Поетичний практикум».

Випишіть рими з віршів:

«Чарівниця»:

«Зірка»:

«Журавлі високі пролітають»

3.Прочитати  оповідання Є. Гуцала «Лось»

Категорія: 5 клас (українська література) | Додав: StudentSun
Переглядів: 6913 | Завантажень: 252 | Рейтинг: 3.1/16
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]