Головна » Файли » Плани-конспекти » 5 клас (українська мова) |
[ Викачати з сервера (20.1 Kb) ] | 05.01.2015, 19:17 |
ВІДОМОСТІ З СИНТАКСИСУ І ПУНКТУАЦІЇДата____________________Урок № Тема: Словосполучення. Головне та залежне слово у словосполученні. Мета: ознайомити п’ятикласників з особливостями будови словосполучень; навчити відрізняти словосполучення від слова, його форми, речення, формувати загальнопізнавальні вміння аналізувати будову словосполучень, знаходити головне й залежне слово в словосполученнях, визначати спосіб їхнього морфологічного вираження; розвивати творчі вміння побудови словосполучень. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: підручник, картки
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Синтаксис – це розділ мовознавства, що вивчає словосполучення і речення. Пунктуація – це розділ мовознавства, що вивчає правила вживання розділових знаків.
Словосполучення – це щонайменше два самостійних слова, одне з яких є головним, а інше залежним. Н-д: джерельна вода, дивитися фільм. Головним називають слово, від якого ставлять питання. Залежним називають слово, яке відповідає на поставлене питання. Н-д: у словосполученні джерельна вода головне слово – вода, бо від нього ставимо питання, а залежне слово – джерельна.
Слова словосполученні пов’язані за змістом і граматично. Граматичний зв’язок здійснюється за допомогою закінчень або закінчень і прийменників. Порівняймо: лісові квіти та квіти з лісу. ЗАУВАГА!!! На відміну від слова, словосполучення точніше називає предмет, ознаку, дію, явище. Від речення словосполучення відрізняється тим, що не виражає закінченої думки.
До словосполучень не належать:
Словосполучення – це смислове й граматичне об’єднання двох або кількох повнозначних слів на основі підрядного синтаксичного зв’язку: святковий день, сумлінно працювати, грона винограду. Словосполучення не ототожнюється ні зі словом, ні з реченням. Ознаки словосполучення: складається з двох (кількох) повнозначних слів; називає предмет, дію, їхні ознаки; становить розчленовану конкретизовану назву певного явища; виступає елементом речення; позбавлене завершеного інтонаційного оформлювання; не є самостійною одиницею мовного спілкування. Словосполучення харакетризують за:
Словосполучення, до яких входять два самостійні слова, називаються непоширеними (гарна картина, дуже корисний, читати вголос). Поширене словосполучення об'єднує в собі більше двох самостійних слів (буду говорити коротко, найбільш відомий хірург, літо п'ятдесят третього, людина похилого віку).
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
V. Виконання вправ на закріплення.
* Прочитати загадки, відгадати їх. Із речень виписати кілька словосполучень, у кожному визначити головне й залежне слова. З'ясувати, як у кожному з виписаних словосполучень здійснюється граматичний зв’язок між словами. Визначити, якими частинами мови виражене кожне із словосполучень.
1. Червоний гість дерево їсть. 2. Увечері вмирає, а зранку оживає. 3. Ой за полем, за горами золота нагайка в’ється. 4. Кольорове коромисло через річку повисло. 5. Чорна корова, золоте теля. Народна творчість. Відгадки. 1.Вогонь. 2. День. 3. Блискавка. 4. Веселка. 5. Місяць на небі.
Багата осінь, сон гіллястої яблуні, завзято працювали, медвяний запах плодів, журавлиний ключ, повертатися з дороги, садок вишневий, далекі дзвони, березовий гай, скарги засмученого гаю.
* Прочитати. Виписати з речень два-три словосполучення, зробити їх синтаксичний розбір за схемою, поданою на с.36 підручника.
А сонце рушниками з-за кучерявих стелиться хмарин. (М. Стельмах). Золоті стерні висріблилися тонким павутинням. (О. Оровецький). Інколи пейзажем ми про людину найточніше скажем… (М.Рильський.)
ІV. Підбиття підсумків уроку.
V. Домашнє завдання. § 8, впр. 68 на с. 35
| |
Переглядів: 10235 | Завантажень: 257 | |
Всього коментарів: 0 | |