Головна » Файли » Плани-конспекти » 5 клас (українська мова)

Правила вживання м'якого знака
[ Викачати з сервера (27.4Kb) ] 05.01.2015, 20:42

Урок №___________Клас____________ Дата______________________

Тема: Правила вживання м'якого знака.

Мета: вчити п’ятикласників правильно позначати м’якість приголосних на письмі; виробляти навички правильного вживання м’якого знака; розвивати мовних слух; формувати вміння знаходити вивчені орфограми, правильно писати з ними слова; виправляти помилки; виховувати уважність, правописну пильність.

Обладнання: таблиця «Правила вживання м’якого знака», підручник (Заболотний, 5 клас), кросворд на дошці.

 

I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ

II.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

III.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

IV.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

  1. Проблемні питання
  • Чому в давальному відмінку в слові неньці пишеться м’який знак, а в слові Тетянці — ні?
  • Чому в слові сільський два м’яких знака, а в слові уманський — один?
  • Чому в словах різьбяр, тьмяний пишеться м’який знак, а в словах свято, пісня — ні?

2. Розгадай кросворд (замальовується на дошці. Завдання: якщо правильно розгадати кросворд, то по вертикалі прочитаєте слово, що означає написання за правилами орфографії)

1.

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Велика тварина з гілчастими рогами й коротким хвостом (Олень).
  2. Художній образ, втілений актором на сцені, у кінофільмі (Роль).
  3. Фотознімок (Фотографія).
  4. Те, чим обгортають що-небудь (Обгортка)
  5. Захищене від вітру, хвиль, течій місце біля морського берега, зручне для стоянки суден (Гавань).
  6. Сумка із шкіри або іншого матеріалу, яку носять школярі за допомогою заплічних ременів на спині (Ранець).
  7. Клейові фарби, що легко розчиняються в воді (Акварель).
  8. Синонім до слова знаходиться (Міститься).
  9. Майстерня для виготовлення чого-небудь (Ательє).

Відповідь: орфограма.

 

V.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1.«Мозковий штурм»

  • Яка орфограма об’єднує всі слова в кросворді?
  • Коли вживається м’який знак в українській мові?
  • Чи можемо обійтись без цих знань у повсякденному житті?

 

VI.ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Робота з таблицею на картках

Вживається «Ь»

Не вживається «Ь»

На позначення м'якості приголосних [д´], ´], [з´], [с´], [н´], [ц´], [дз´] в кінці, середині слова, що позначають тверді приголосні звуки: ґедзь, знань, сердець, молодь, ганьба, близько.

Після літер,що позначають губні та шиплячі звуки: степ, плач, Голуб, сімсот.

 

У середині складу перед [о]: льотчик, сьомий, трьох.

Після р у кінці слова та складу: бібліотекар, секретар, Гончар, інженер, але Горький.

У прикметникових суфіксах –ськ(ий),  -цьк(ий), -зьк(ий): український, ризький, ткацький,але: боязкий, плаский, різкий.

Між двома однаковими літерами, що позначають м’які приголосні: знання, приладдя.

Після літери –н- у суфіксах еньк-,        -оньк-, -есеньк-, -ісіньк-,-юсіньк-: серденько, тихесенький, малюсінький, повнісінький.

У буквосполученнях лц, нц, лч, нч, які походять від лк, нк: матінці (матінка), риблці (рибалка)

У буквосполученнях  льц, ньц, ньч, льч, що походять із льк, ньк: неньці, неньчин (ненька); доньці, доньчин.

Після н перед шиплячими та суфіксами –ськ(ий), -ств(о): менший, тонший, Грінченко, Уманський, громадянство.

Після шиплячих ж, ч, ш, щ:ніж, ніч, січка.

Після літери л перед літерами, що позначають м’які приголосні звуки: рибальський, їдальня, Смольський.

Після д перед –ченк-, -чук-, -чишин-: Радченко, Осадчук, Федчишин.

У словах іншомовного походження: д, т, з, с, л, н перед ї, я, ю, є які позначають два звуки: Нью-Йорк, конферансьє, мільярд, батальйон; після л, н перед йо: медальйон, сеньйорита; після л перед буквами на позначення приголосних і у кінці слова: катапульта, альтернатива,але катафалк, ритуал, акварель.

Між двома м’якими приголосними – м'якість першого з них виникає як результат впливу наступного м’якого приголосного: ніжність, майбутнє, виняток: різьбяр, тьмяний.

 

VII.ФОРМУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

  1. Перекладіть українською мовою:

Китаец, степь, печь, царь, Ульяна, поверьте, отрежьте, рисуешь, втроём, матерью, печью, горький, мудрец, большинство, воробей, август, букварь, дождь, вратарь.

Очікувана відповідь: китаєць, степ, піч, цар,  Уляна, повірте, відріжте, малюєш, втрьох, матір’ю, піччю, гіркий, мудрець, більшість, горобець, серпень, буквар, дощ, воротар.

  1. Подані слова затранскрибувати  і пояснити написання м’якого знаку.

Тьмяний –

Львівський –

Зустрінуться –

Повільно –

Сьома –

Боротьба –

Льох –

Сіллю –

Старесенький –

Кольоровий –

Пальця –

Здається –

Колеться –

Мільйон -

 

VIII.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

  1. Опитування «Закінчіть речення»

«Сьогодні на уроці я навчився/робив….»

IX.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Розподільний диктант (запишіть у дві колонки слова: 1) зі вставленим м’яким знаком; 2) без вставленого м'якого знака)

Зненац..ка, куз..ня, різ..бяр, сниш..ся, українс..кий, безбат..ченко, спіз..нілий, дн..чин, промін..чик, близ..кий, лар..ки, ц..віркун, винос..ся, здій..снювати, повір..те, снит..ся, чес..кий, опіс..ля, спал..ня, коростен..ський, полян..чити, цвірін..кати, здат..ність, діял..ість, підніс..ся, обійс..тя, брин..чати, с..ніг, велетен..ський, т..мяний.

З других букв виписаних слів має скластися закінчення вислову: «Людина може повірити в неможливе, але…»

 

 

 

 

Категорія: 5 клас (українська мова) | Додав: StudentSun
Переглядів: 2291 | Завантажень: 87 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]