Головна » Файли » Плани-конспекти » 5 клас (українська мова)

Позначення м’якості приголосних на письмі буквами ь, і, є, я, ю, я. Сполучення йо, ьо.
[ Викачати з сервера (18.5Kb) ] 05.01.2015, 21:14

Тема: Позначення м’якості приголосних на письмі буквами ь, і, є, я, ю, я. Сполучення йо, ьо.

Мета:

  • поглибити вивчений матеріал про м’які і пом’якшені приголосні;
  • ознайомити зі способами позначення м’якості приголосних на письмі;
  • формувати вміння визначати у словах орфограми, обґрунтувати вибір написання за допомогою правил; удосконалювати навички виразного читання, розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, усне й писемне мовлення.

Тим уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

 

ХІД УРОКУ

I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ

II.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

III.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV.ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ, МЕТОЮ І ЗАВДАННЯМ УРОКУ

V.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

  • Наведіть приклади м’яких звуків?
  • Як позначається на письмі м’якість приголосних?
  • Які приголосні можуть бути напівм’якими? За якої умови?
  • Наведіть приклади слів, у яких м’якість приголосних означається буквами ь, і, є, ю, я.
  • Які правила написання знака м’якшення?

VI.СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Знак м’якшення можна ставити тільки після зубних («де ти з’їси ці лини?») та ще після р, але тільки перед о.

У середині слова знак м’якшення перед м’якими, пом’якшеними й шиплячими не ставиться (уманський, Уманщина), але ставиться в таких випадках після л, що відповідають на питання чий?, та дієслів перед –ся (сільський, неньчин, підносься).

В іншомовних словах знак м’якшення після зубних може ставиться також перед й, я, ю, є, ї (каньйон, портьєра), чого в запозичених словах не буває.

Знак м’якшення перед пом’якшеними й шиплячими ставиться, як виняток, у чотирьох словах: тьмяний, різьбяр, няньчити, бриньчати.

В українській мові м'якість приголосних на письмі позначають:

1)    буквою ь (м'який знак): січень, льодовий;

2)    буквами є, ю, я, коли вони стоять після м'якого

приголосного: синє, люди, пісня;

3)    буквою і: ліс, сірий.

VII.ЗАКРІПЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ ТА ФОРМУВАННЯ ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК

Виконання вправ на картках

1.Вставте там де потрібно м’який знак та відкрийте ключ

Куз..ня, (на) яблун..ці, (в) хатин..ці, велетен..ський, біл..ший, мен..ший, Об.., чотир..ма, ател..є, чотир..ох, ірпін..ський, урал..ський, кубан..ський, дон..чин, промін..чик, цвірін..чання, різ..кий, низ..кий, Іркутс..к, Хар..ків, порт..єра, кур..єр, різ..бяр, дз..вякатиЮ повір..те, оглянис..

Ключ: підкресли ті слова, у яких на місці крапок треба вставити знак м’якшення. З перших букв підкреслених слів утвориться речення.

2.Прочитайте текст. Поясніть написання слів зі знаком м’якшення.

Найбільшою річкою України є Дніпро. Він бере початок на Валдайській височині (Смоленська обл. в Росії). В Україні Дніпро протікає своєю середньою і нижньою течією і впадає в Чорне море. У Дніпро впадають притоки Прип’ять, Десна, Ірпінь, Рось, Інгулець, Тетерів.

  • Чому в кінці слова Тетерів немає знака м’якшення?
  • Поясніть уживання великої літери.

Випишіть слова із м’яким знаком. Підкресліть орфограму, визначити частиномовну приналежність

Дорога – наче нитка, що розмотується, і кінця їй не видно ні в минулому, ні в майбутньому. Зараз пахне порохом, прибитим росою, густим димом лопухів із узбіч, із жовтілою лободою, щирицею, засохлими коров’ячими кізяками, - по ній ми прийшли з мороку віків і йдемо в морок віків. А обіч цієї дороги стоять хати, в хатах сплять люди, їм сниться смерть, сняться кури чи свині, а то й вітер із лісу присниться або страх, біда, жахи всякі, - мало що може приснитися здоровій людині. Як на землі, так і в землі лежать їхні предки, лежать пращури, які теж сплять, але сплять уже сном землі, води, піску, і їм сниться те, що сниться воді чи піску, а тому сни їхні відгадати ніхто в селі. Їхні чола стали прахом, проте думки, бажання щастя й оте маловловне у виразах облич, що можна лише відчути, а виразити словами – годі, все це не вмерло, все це живе, і цю віру не можна не сповідати, поки сіріє через село оця німа, без’язика дорога, поки жовтий місяць згори заглядає в твоє єство.

VIII.СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Допишіть прислів’я і запам’ятайте

Як мати рідненька, то й сорочка … (біленька)

Хто батька-матір зневажає, той добра … (не має)

У дитини заболить пальчик, а в матері … (серце)

Добрі діти на ноги поставлять, а лихі … (з ніг звалять)

◊ Словниковий диктант.

Тополька, тополенька, вишенька, вишеньці, тонюсінький, тонший, галченя, сьомий, синього. Медальйон, Усольє, Тьолкін, Верьовкін, Алфьоров, Ареф’єв, Ананьїн, Гурї’н, Іллюшин, Іллєнко, Афанасьєв, сім’я, львів’янин, безмир’я, порядок, пір’їна, моряк, з’ясування, Ізяслав, роззява, В’ячеслав, Святослав, безголів’я, поцвяхований.

IX.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Вправа «Ти – мені, я тобі». Один учень називає на уроці вивчене правило, інший добирає до нього приклад. Потім  навпаки.

X.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

 

1.Вставте там де потрібно м’який знак та відкрийте ключ

Куз..ня, (на) яблун..ці, (в) хатин..ці, велетен..ський, біл..ший, мен..ший, Об.., чотир..ма, ател..є, чотир..ох, ірпін..ський, урал..ський, кубан..ський, дон..чин, промін..чик, цвірін..чання, різ..кий, низ..кий, Іркутс..к, Хар..ків, порт..єра, кур..єр, різ..бяр, дз..вякати, повір..те, оглянис..

Ключ: підкресли ті слова, у яких на місці крапок треба вставити знак м’якшення. З перших букв підкреслених слів утвориться речення.

2.Прочитайте текст. Поясніть написання слів зі знаком м’якшення.

Найбільшою річкою України є Дніпро. Він бере початок на Валдайській височині (Смоленська обл. в Росії). В Україні Дніпро протікає своєю середньою і нижньою течією і впадає в Чорне море. У Дніпро впадають притоки Прип’ять, Десна, Ірпінь, Рось, Інгулець, Тетерів.

3.Запишіть слова у дві колонки, що кінчаються: 1) на зубний приголосний; 2) на інший приголосний

Удалечінь, павільйон, слюсар, розповідь, орел, льотчик, сюрприз, освітлювач, тьмяність, олівець, вступ, тракторист, апломб, інтерес.

Ключ: З перших букв прочитайте початок вислову Максима Горького, який кінчається словами: «… - найбільша мудрість».

4.Перекладіть на українську мову. Порівняйте правопис м’якого знака в російських і українській мовах.

1. Я видел небо… Ты не увидишь его так близко! 2. Туча быстро неслась по небу, разрастаясь вглубь и вширь. 3. Степь, степь, - и больше ничего, вдали старый курган или ветряк. 4. Тиха украинская ночь. 5. Тучи сделались как бы тоньше и прозрачней.

5. Прочитайте слова. Прокоментуйте орфограму «Правопис м’якого знака». Із трьома словами складіть словосполучення, зробіть їх синтаксичний розбір.

Пісня, льох, стільці, осінь, вересень, тінь, голуб, гіркий, тьмяний, дощ, олівець, ображається, гектар.

Категорія: 5 клас (українська мова) | Додав: StudentSun | Теги: 5 клас, українська мова, плани-конспекти, м'якість приголосних
Переглядів: 3255 | Завантажень: 178 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]