Головна » Файли » Плани-конспекти » 5 клас (українська мова)

Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних та збігу однакових приголосних звуків
[ Викачати з сервера (21.6Kb) ] 05.01.2015, 21:36

Урок №78

Тема: Подвоєння букв на позначення подовжених м’яких приголосних та збігу однакових приголосних звуків

Мета:

·       навчальна: навчити правопису слів іншомовного походження; навчити знаходити в тексті слова з вивченими орфограмами;

·       розвивальна: розвивати пам'ять, увагу, пошукові здібності;

·       виховна: виховувати культуру усного і писемного мовлення.

Внутрішньопредметні зв'язки: орфоепія, лексикологія, мова і мовлення.

Міжпредметні зв'язки: географія, історія, художня література.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

ХІД УРОКУ

I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ

II.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

III.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV.ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ, МЕТОЮ І ЗАВДАННЯМ УРОКУ

Самостійна робота з таблицею

Запам'ятайте! Переважній більшості загальних назв іншомовного походження подвоєння букв в українській мові не властиве: група, сума, прогрес.

► Проаналізуйте таблицю. Перекажіть умови подвоєння букв у словах іншомовного походження.

 Умови подвоєння букв у словах іншомовного походження

 

Умови

Приклади

1. Подвоєння внаслідок збігу однакових звуків на межі префікса і кореня або між основами складних слів

ірраціональний, інноваційний, контрреволюція

2. У географічних, особових назвах та їхніх похідних

Брюссель, Голландія, Марокко, Ніцца, Міссісіпі, Канни, Таллінн, Аллах, Гіппократ; голландський, марокканський

3. У чоловічих і жіночих іменах

Аполлон, Джанні, Білл, Поллі

4. У словах, що набувають різних значень

біль (страждання) — білль (законопроект);

віла (русалка) — вілла (комфортабельний будинок за містом);

гама (ряд звуків у межах октави) — гамма (літера; спалах);

міра (одиниця виміру) — мірра (ароматична смола);

мана (привид, ілюзія) — манна (деякі їстівні лишайники, застиглий сік ясеня, тополі та ін.)

5. В окремих загальних назвах

тонна, брутто, нетто, ванна, мадонна

 

V.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

 

Робота з картками (2 учні)

Картка 1
На місці крапок вставте, де потрібно, букву н. Поставте наголос і поясніть правопис.
Бездоган...ий, невин...ий, захоплен...ий, нездолан...ий, вихован...ість, несказан...о, багатомільйонний, гостин...о, надвікон...ик, стомлен...ий, туман...ний, антен...ий.

Картка 2
Де потрібно, вставте пропущені букви. Складіть два речення.
Спросон...я, дозвіл...я, роздоріж...я, верховіт...я, узбереж...я, радіст...ю, вдячніст...ю, павутин...я, узліс...я, затиш...я, багат...я, гіл...я.

Картка З
Утворіть від поданих іменників форми орудного відмінка.
Молодь, річ, папороть, пам’ять, швидкість, якість, свідомість, тінь, сіль, галузь, мужність, паморозь.

 

VI.СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. «Ланцюжок». Коментоване письмо

Інтелігенція, граматика, суфікс, шосе, касета, Шиллер, Ніцца, бароко, апарат, колектив, асиметрія, нетто, талліннський, кристал, кореспондент, сюрреалізм.

  1.  Диктант-переклад.

Знание, сталью, ночью, поколение, Закарпатье, ветви, скатертью, судья, значение, Илья, статья, совестью, честью.

  1.   Творче завдання. Замініть слова за зразком. Доберіть до іменників прикметники.

Зразок. Гілка — гілля сухе.
Насінина, волосина, колос, промінь, вуглина.

 

 

VII.ЗАКРІПЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ ТА ФОРМУВАННЯ ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК

VIII.СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

IX.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

X.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

4. Відгадайте загадки. Відгадки розберіть за будовою.
На вазі не зважиш, на базарі не купиш.
На стелі в куточку висить сіно, не руками звито.
Цока, цока на стіні: — Не спізнись, — гука мені.
Відгадки: знання, павутиння, годинник.

 

VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

► До вказаних словосполучень доберіть із дужок синонім; поясніть правопис іншомовних слів.

1. Керівник хору, оркестру. 2. Легкий жіночий домашній одяг. 3. Розмова між двома особами. 4. Постановка спектаклю. 5. Приготування столу до обіду. 6. Драматичний або музичний твір.

Слова для довідки: діалог, п’єса, сервіровка, диригент, лібрето, пеньюар.

Скоромовки

Був собі цебер, перецебрився, мав діти цебренятаперецебренята.

 На дворі трава, на траві дрова.

 Поля поле поливає, поле й переполює.

 

6.  Завдання з розвитку зв’язного мовлення.

1) Поясніть, що означають фразеологізми.
Точити теревені — ...
Не тепер, а в четвер — ...
Хата моя скраю — ...
Маю досить мороки — ...
Носом крутити — ...

Довідка. Ніколи; вести пусті, безпредметні розмови; відмовлятися, упиратися, вередувати; не цікавитися нічим, нічого не знати; є якісь клопоти.
Всі ці фразеологізми характеризують ледачих людей. Тож працюймо, щоб не сміялися з нас люди!

2) Доберіть синоніми до слова ледар (лінивий, ледачий, нероба, ледар, ледащо, лежень, лежебока.

3) Запишіть і запам’ятайте прислів’я.

Сидить, надувається, три дні в чоботи взувається.
Лінивому все ніколи.
У лінивого ніч до спини пристала.
Грім не гряне — ледачий не встане.
І за холодну воду не береться.
Ховається від роботи, як пес від мух.
Лінивий сидячи спить, лежачи робить.
Вранці росяно, в обід душно, а ввечері комарі кусають.
Хочеш бути щасливим, не будь лінивим.
народної мудрості)

1.  Вправа з ключем.

Розкрийте дужки і запишіть слова: спочатку ті, в яких подвоюються приголосні, а потім ті, у яких вони не подвоюються.

Занят...я, багато століт...ь, перед могутніст...ю, бездоріж...я, покритий емал...ю, зран...я, дозвіл...я, з участ..ю, Іл...я, л...ється, тюлен...ячий, облич...я, з лют...ю, кошен...я, якан...я.

Виконавши правильно завдання і підкресливши перші букви спочатку слів із подвоєнням, а потім — без подвоєння, ви допишете прислів’я: "З праці радість, ...".
Як ви розумієте це прислів’я?

2. Пояснювальний диктант.

Ніч була тиха, беззоряна. (А. Головко.) Встала весна, чорну землю сонну розбудила. (Т. Шевченко.) Осіннє раннє сонце піднялося над садом. (І. Нечуй-Левицький.) Ранні пташки росу п’ють, а пізні — сльози ллють. (Народна творчість.) Мокрий асфальт тьмяно вилискує крізь туманний степ.(О. Гончар.) Федько сонно похитувався у сідлі. (Ю. Збанацький.) Розрослись тополі,роззеленілись. (О. Гончар.) Цукровий буряк — цінна рослина. (О. Дорохов.) Віджурилась, віддзвеніла пісня на шляху. (М. Стельмах.) Винирнув вітер з діброви й курними шляхами понісся. (П. Тичина.)

 

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

 

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Виконайте вправу з підручника.

► Творче завдання: доберіть до кожного правила приклад. Придумайте з цими словами завдання.

► Вивчіть скоромовку.

Дрова рубали два дроворуби.

Водовоз віз воду з водопроводу.

 

Категорія: 5 клас (українська мова) | Додав: StudentSun | Теги: 5 клас, українська мова, Спрощення, плани-конспекти
Переглядів: 2213 | Завантажень: 104 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]