Головна » Файли » Інші дисципліни » Методика викладання української літератури

Проблема типології уроків української літератури.
[ Викачати з сервера (2.16 Mb) ] 11.07.2015, 10:37

Кожен урок, крім зовнішньої сторони, має ще й внутрішню, що відображає закономірності педагогічного процесу. На уроках літератури можуть стави­тися різні завдання: засвоєння нової інформації, приведення знань у певну систе­му, самостійне виконання учнями завдань з метою перевірки їх знань, умінь і навичок та ін. Відповідно до дидактичної мети уроку визначається його тип.

Слід зазначити, що проблема типології уроків недостатньо вивчена у педагогічній науці. Немає також загальновизнаної класифікації уроків літератури. У свій час різними дослідниками робилися спроби класифікувати їх.1 Проте запропоновані класифікації не прижилися, бо в їх основі сполу­чалися різні принципи поділу уроків. Ось, наприклад, як поділяє уроки  І.Соболєв у спеціально присвяченій цій проблемі книзі2:

  • урок-лекція (з необхідним в кінці або в середині його закріпленням);
  • урок-розповідь (розповідь-бесіда, розповідь-висновки);
  • урок учнівських читань (доповіді-реферати учнів, усний твір);
  • урок вивчення тексту художнього твору (коментоване читання, виразне читання, самостійні роботи, усний переказ);
  • урок самостійної роботи учнів над підручником, хрестоматією, іншими друкованими джерелами;
  • урок складання планів (колективне складання планів, індивідуальне складання тощо);
  • урок письмової роботи (навчальної, тренувальної, контрольної, з наступ­ним аналізом);
  • урок з використанням технічних засобів навчання або ілюстративно- живописних (навчальних фільмів, діафільмів, грамзапису, літературних плакатів, таблиць, картин, малюнків);
  • урок повторення або закріплення шляхом індивідуального опитування з обов’язковим рецензуванням учнівських відповідей (письмово та усно), письмового та усного фронтального опитування, взаємного опитування (учня учнем), виконання вправ;
  • урок-бесіда за творами, рекомендованими для позакласного читання;
  • урок-диспут;
  • урок-екскурсія.

В останні роки широкого резонансу набула класифікація М.Кудряшова. Залежно від домінуючої дидактичної мети він виділяє такі типи уроків:

  • вивчення художніх творів;
  • вивчення теорії та історії літератури;
  • розвитку мовлення

За характером основних дидактичних завдань уроки з літератури умовно можна поділити на такі типи:

1) засвоєння нових знань і розвитку на їх основі вмінь та навичок;

2) узагальнення і систематизації знань;

3) контролю знань, умінь і навичок з літератури.

Урок — складне педагогічне явище. Даремно сподіватися знайти таку класифікацію, яка могла б охопити всі його сторони.

Кожен тип уроку передбачає певні види. Вчений так умотивовує доцільність своєї класифікації: основне дидактичне завдання уроків першого типу — навчити учнів сприймати художній твір як явище мистецтва. Уроки другого типу спрямовані на те, щоб учні навчились усвідомлювати закономірності

розвитку літератури. Вивчення літератури в школі неможливе без повідомлення певних знань з теорії та історії літератури. Типи і різновиди уроків можуть переплітатися між собою: на одному і тому ж уроці часто розв’язуються різні дидактичні завдання. Не випадково у методичній літературі узаконений термін комбінований урок з літератури. Структура уроку обумовлюється дидактичними завданнями, які на ньому розв’язуватимуться, логікою пізнавального процесу, системою роботи словесника, рівнем літературного розвитку учнів та багатьма іншими факторами. І тільки врахувавши все це, можна досягти високої педагогічної результативності.

Категорія: Методика викладання української літератури | Додав: StudentSun | Теги: методика літератури
Переглядів: 7000 | Завантажень: 135 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]